Zmaj: Od sinonima za kombajn do ruševine
Kvalitet, pouzdanost, prihvatljiva cena, odlilkovali su tadašnju perjanicu srpske industrije. Ali došle su devedesete, proizvodnja je opala, a onda je usledila i privatizacija
Fabrika “Zmaj” osnovana je 1927. godine za proizvodnju aeroplana i hidroaviona. Po završetku Drugog svetskog rata, 1946. godine, oduzeta je vlasnicima i postaje fabrika poljoprivrednih mašina.
Kombajnima “Zmaj 133” žnjelo se, kažu podaci, čak 95 odsto svih žitarica u bivšoj Jugoslaviji. Gigant je otišao u istoriju, neslavno, a na prostoru nekadašnjeg kompleksa gradi se poslovni prostor na skoro 70 hiljada kvadratnih metara.
Kvalitet, pouzdanost, prihvatljiva cena, odlilkovali su tadašnju perjanicu srpske industrije. Ali došle su devedesete, proizvodnja je opala, a onda je usledila i privatizacija.
Profesor Ekonomskog falulteta Univerziteta u Beogradu Ljubodrag Savić ukazuje na to da su bespovratno izgubljena industrijska preduzeća, kadrovi i tržišta da bi se zauzvrat dobila neka industrija koja se uglavnom bazira na jeftinoj radnoj snazi gde se prave najjednostavniji proizvodi.
“Tu nema prepoznatljivog proizvoda, kao što se nekada moglo reći kombajn – Zmaj, Zemun”, dodaje Savić.
Blizina auto-puta, aerodroma i Železničke stanice Zemun čini ovu lokaciju atraktivnom.
“Stanovi se izgrade, zarade neki ljudi veliki novac, država dobije neku proviziju i ta priča je završena. Kad imate fabriku onda imate stalnu proizvodnju, imate stalno zaposlene ljude, stalan priliv poreza i doprinosa, imate izvoz, imate povećanje BDP-a, imate domaći proizvod. To je neuporedivo”, naglašava Savić.
Na mestu “Zmaja” gradiće se poslovni kompleks. Na 69 hiljada kvadratnih metara biće pet zgrada i parking, a parcelu će okruživati i dve nove saobraćajnice. Trenutnim projektom obuhvaćena je prva faza, koja podrazumeva izgradnju dva objektra koji će biti visoki 24 metra i imaće četiri sprata.