Srbija ima veliki potencijal, u koji svakako spada poljoprivreda, jer ima mogućnost da bude vodeći proizvođač kvalitetnih prehrambenih proizvoda i sastojaka s velikom dodatom vrednošću za evropsko tržište na kome potražnja za poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima visokog kvaliteta i proteinima raste svake godine. Pred nama je veliki izazov – da realizujemo taj potencijal, kaže za Nedeljnik Džon Ketkuti, direktor fabrike Viktorija oil i direktor operacija Viktorija grupe.
Džon Ketkuti, direktor fabrike Viktorija oil i direktor operacija Viktorija grupe, već deset godina živi i radi u Srbiji. On kaže da nije izabrao da dođe u Srbiju, već da prihvati izazov, gde god da se on nalazi.
“Kad sam došao ovde, saznao sam da je Srbija zemlja veoma talentovanih ljudi, bogata prirodnim resursima i kulturnim nasleđem sa snažnim uticajem njenog geografskog položaja na raskrsnici Istoka i Zapada. Takođe, zemlja je obdarena prelepom prirodom koja naglašava njenu privlačnost i pruža dodatne mogućnosti za razvoj. Zaista verujem da Srbija zaslužuje mnogo bolju reklamu kao zemlja i to mišljenje dele mnogi stranci koji ovde dolaze.
S profesionalne tačke gledišta, ovde postoje mnoge mogućnosti za poslovne izazove, kao i mogućnosti da se nešto učini. Dok nam generalno nedostaju finansijska sredstva, sigurno nam ne fale talenat, sposobnost i genijalnost ljudi. I tu bih hteo da učinim nešto. Da učim naše talente da se usude da urade stvari na drugačiji način. Da razmišljaju svojom glavom, da stvore okruženje u kome ljudi mogu da rade, uživaju i vide rezultate svog rada u uspehu poslova kojima se bave. I na kraju, tu su i mladi talenti koji treba da veruju da za njih ovde postoji budućnost i da ovde mogu biti uspešni.
Ali takođe imam i važan razlog zašto sam ovde, a to je moja porodica. Iako sam stranac, ja sam srpski zet i ovo je moj dom”, kaže Džon Ketkuti.
Kad Srbiju uporedite sa Slovenijom, Britanijom, Italijom, zemljama u kojima ste radili, šta vidite i koje stvari biste voleli da možete da primenite kod nas?
Trideset godina radim na različitim rukovodećim pozicijama i stekao sam veliko radno iskustvo u ekonomskim sistemima u nerazvijenim i razvijenim tržišnim ekonomijama, kao i onima u razvoju, u različitim državnim sistemima. Moje iskustvo sticano je i u Severnoj Africi, i na Bliskom Istoku i u Evropi, pre nego što sam 2003. došao u Srbiju. Moj prvi utisak po dolasku ovde, 2003. godine, kad sam bio stacioniran u Vranju, bila je ogromna razlika između društvenih i ekonomskih sistema Beograda i juga zemlje, što je simptomatično za manje razvijen ekonomski sistem. Ipak, tokom tri godine života u Vranju i redovnih poseta Beogradu, mogao sam da primetim značajan napredak.
Srbija ima veliki potencijal, u koji svakako spada poljoprivreda, jer ima mogućnost da bude vodeći proizvođač kvalitetnih prehrambenih proizvoda i sastojaka s velikom dodatom vrednošću za evropsko tržište na kome potražnja za poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima visokog kvaliteta i proteinima raste svake godine. Pred nama je veliki izazov – da realizujemo taj potencijal.
Fabrika Viktorija oil, sa sposobnim osobljem kao osnovom, ulaganjem u modernu proizvodnu tehnologiju; standardima vezanim za ekologiju i visok kvalitet; ispunjava standard koje postavljaju kupci iz EU, i stoga kompanija spada u kategoriju srpskih kompanija koje prerađuju hranu i koje imaju pristup ovim i drugim tržištima s visokim standardima.
Iskon ulje, naš finalni proizvod, vrhunskog je kvaliteta, što dokazuje i činjenica da se izvozi u 11 zemalja Evropske unije i CEFTA, čime je u grupi od šest najboljih izvoznika hrane u Srbiji.
Zašto Viktorija grupa, po čemu se ova kuća razlikuje od drugih?
Verujem da kompanija Viktorija grupa, sa svojim portfoljom članica i oblasti u kojoj posluje, može zaista da bude važna karika u Evropskoj uniji kad je reč o proizvodima za ljudsku i životinjsku ishranu. Obim investicija koje ova kompanija realizuje u proizvodnji poljoprivrednih proizvoda s dodatnom vrednošću ilustruje viziju menadžmenta, koja je u potpunosti u skladu s mojim ličnim uverenjima i onim što smatram da je najbolje za ukupni razvoj ove zemlje.
Viktorija grupa jeste pozicionirana kao jedna od deset najboljih kompanija u Srbiji, ali ono po čemu je posebno specifična jeste da je reč o kompaniji s dominantno domaćim kapitalom i poslovanjem u potpunosti na teritoriji Srbije, na kojoj realizuje sve svoje investicije u kapacitete i zapošljavanje. Dominantno napominjem iz razloga što se 2009. godine, vlasničkoj strukturi kompanije pridružila i Evropska banka za obnovu i razvoj i time dala potvrdu našem poslovanju i standardima koji po svemu odgovaraju upravo sistemu velikih multinacionalnih svetskih kompanija.
Ono po čemu se takođe razlikujemo od drugih kompanija prvenstveno se bazira na kvalitetu, koji je jedan od naših osnovnih aduta, upravo zbog uvođenja novih tehnologija i modernizacije proizvodnih procesa, što u našoj kompaniji predstavlja prioritet. Naša ulaganja u ljudske resurse takođe su značajna. U ovoj godini tim menadžera značajno je pojačan. Takođe, neke od fabrika u našem sastavu predstavljaju i uspešan primer privatizacije, poput Viktorija oila ili Sojaproteina, jer su kapaciteti i efikasnost višestruko uvećani, a fabrike danas, po ovogodišnjoj rang-listi, spadaju među najuspešnije kompanije u prehrambenoj industriji u Srbiji.
Nedavno je fabrika Viktorija oil pustila u rad novi kotao na biomasu, tako da se vodi računa i o očuvanju prirodne sredine. Vrlo često nas proizvođači ubeđuju da je nemoguće voditi računa o ekologiji i biti uspešan, jer to isuviše košta – kako vi gledate na to?
Rukovođeni kontinuiranim ulaganjima u zaštitu životne sredine, fabrika Viktorija oil je investirala u dva kotla na biomasu. Oni obezbeđuju potpunu energetsku nezavisnost, bolju konkurentnost, a finalni proizvod dobijamo u potpunosti ekološkim putem. Samim tim ušli smo i u oblast obnovljivih izvora energije, koja sama po sebi znači čistu proizvodnju. Velika sredstva izdvajamo za modernizaciju tehnologija jer su ekologija i zaštita životne sredine važan segment našeg poslovanja. Smatram da je moguće voditi računa o ekologiji i uspešno poslovati, važno je da zaista postoji volja i briga da se priroda što više čuva.
Poznato je da kupac voli ne samo kvalitet, već i da to što kupi bude, narodski rečeno, “lepo na oko”. Ali, isto tako, vrlo se vezuje i za određeni proizvod, pa čak i za njegov tradicionalni izgled. Zbog čega ste onda odlučili da promenite ambalažu Iskon ulju?
Želeli smo da investiramo u razvoj brenda Iskon ulja i da ga dodatno približimo našim kupcima. Jednostavno, kupci će dobiti isti, vrhunski kvalitet u osveženom pakovanju koje u potpunosti odgovara ovom kvalitetu. To je osveženi izgled koji naglašava atribute Iskon ulja. Proces proizvodnje Iskon ulja bazira se na najsavremenijoj tehnologiji u strogo kontrolisanim uslovima, ali ono što ga izdvaja od drugih je proces fizičke rafinacije. Na ovaj način ulje se rafiniše tako što se slobodne masne kiseline uklanjaju fizičkim putem, a ne pomoću hemikalija, kao što je to slučaj u hemijskoj rafinaciji. Iskon ulje ima očuvanu prirodnu boju suncokretovog ulja, što ga zaista izdvaja od ostalih na tržištu. S tako proverenim kvalitetom i tržišnim učešćem koje smo postigli, sada s ponosom lansiramo i novu ambalažu, kao deo naših kontinuiranih investicija u proizvodne i poslovne procese kompanije. Zlatna boja čepa tako predstavlja vrhunski i mnogo puta nagrađivani standard, dok moderna, dinamična i prirodna etiketa potvrđuje čistoću, rafinisanost i obogaćeni sastav Iskon ulja.
Koji su ciljevi, ali i izazovi Viktorija grupe i njene članice Viktorija oil u 2014. godini?
Nastavljamo da se fokusiramo na nekoliko ključnih projekata u okviru Viktorija grupe kao što su proteinski koncentrati u Sojaproteinu, proizvodi s dodatom vrednošću u industrijama ljudske i životinjske ishrane i njihovim plasiranjem na strana tržišta, u okviru Viktorija oila i Veterinarskog zavoda Subotica. Ono što nam svakako predstoji kao izazov u narednom periodu jeste rad na prevazilaženju dugotrajnih posledica koje je prošlogodišnja suša ostavila u sektoru poljoprivrede. Gubici nastali usled ove istorijske vremenske neprilike sigurno će biti jedan od prioritetnih fokusa naše industrije i kompanije u godini koja nam predstoji kako bi se ponovo uspostavili zdravi osnovi za nastavak realizacije naših ambicioznih planova.
Viktorija grupa je jedna od vodećih agroindustrijskih kompanija i stoga je naš plan da nastavimo dalje ne samo s učvršćivanjem ove pozicije u region, već i na pozicioniranju kompanije kao jednog od lidera u Evropi. Na taj način bi se doprinelo razvoju ove industrije u Srbiji, a samim tim i ukupnom ekonomskom razvoju.
Nedeljnik