Poslovno udruženje Pijace Srbije predlaže nadležnim državnim organima da se izradi nacionalna platforme za očuvanje i razvoj pijaca radi ublažavanja uticaji negativnih trendova na pijačnu delatnost
Mali poljoprivredni proizvođači imaju sve manje prostora za plasman proizvoda na pijacama u vreme globalizacije ekonomije, liberalizacije domaćeg tržišta, ekspanzije velikih trgovinskih lanaca i korporativnog modela poslovanja. Većina poljoprivrednih gazdinstava ne može da ispuni uslove u vezi sa standardom kvaliteta, kvantiteta i kontinuiteta snabdevanja velikih trgovinskih lanaca ili nisu u stanju da dovoljno snize troškove proizvodnje kako bi dostigli cenovnu konkurentnost. Zato Poslovno udruženje Pijace Srbije predlaže nadležnim državnim organima da se izradi nacionalna platforme za očuvanje i razvoj pijaca radi ublažavanja uticaji negativnih trendova na pijačnu delatnost, ističe za Dnevnik izvršni direktor Poslovnog udruženja ”Pijace Srbije“ Savo Duvnjak.
Prema njegovim rečima, izrada nacionalne platforme je na početku, još nije formirano ni radno telo, ali se smatra da platforma treba da bude napisana u saradnju sa nadležnim državnim organima, lokalnim samoupravama, preduzećima koja se bave pijačnom delatnošću i poljoprivrednicima i preduzetnicima koji posluju na pijacama.
Dokument, ističe Duvnjak, treba da odgovori na niz pitanja, među kojima su kako osmisliti i sprovesti tranziciju pijaca u skladu sa zahtevima vremena i vratiti ih svojim korenima, tragati za rešenjima kako povećati interesovanje vlasnika malih poljoprivrednih gazdinstava, zanatlija i preduzetnika da svoje proizvode i usluge plasiraju na pijacama i kako ojačati njihovu tržišnu poziciju i konkuretnost.
”Pijace mogu obezbediti uslove za ravnopravan pristup tržištu svih proizvođača, nezavisno od veličine i tipa poljoprivrednog gazdinstva. Mogu olakšati i uvođenje i primenu standarda kvaliteta, podsticati inovativna rešenja u proizvodnji domaćih prehrambenih proizvoda i stvaranje niza novih brendova”, naglašava direktor Duvnjak i dodaje da je budućnost pijaca neraskidivo povezana sa statusom ove delatnosti u okviru agrarne politike Srbije, s obzirom na to da se na pijacama prodaje povrće 33,4%, živina i jaja 17,4%, voće i grožđe 14,5% i mleko i mlečni proizvodi 14,4%.
Među ovim proizvodima nastalim iz konvencionale proizvodnje, ima i onih iz organske. Doduše, na pijačnim tezgama za sada je mali broj pijačnih prodavaca sa organskim proizvodima. Reformom pijačne delatnosti verovatno će biti bolje poznata i ta, na organski način proizvedena hrana, čija potražnja postaje sve veća.