Poljoprivrednici kažu da su mere, koje je država najavila za saniranje posledica suše, zakasnele, jer rokovi setve neumitno teku. Oni tvrde da je ovogodišnja jesenja setva siromašna, bez dodatne agrotehnike
Nabavku semenskog materijala za jesenju, a potom i prolećnu setvu, subvencionisani kratkoročni krediti namenjeni jesenjoj setvi, povoljnija nabavka goriva i drugog repromaterijala, olakšice pri plaćanju naknade za odvodnjavanje – mere su koje su vlasti najavile kako bi se sanirale posledice suše.
Prema rečima bačkih poljoprivrednika, najavljene mere nisu primenjive za jesenju setvu, jer optimalni rokovi već teku, tako da su poljoprivrednici seme već obezbedili i jednim delom je već u zemlji. O subvencionisanom dizel gorivu slušaju već duže vreme, a konkretnih mera nema.
Siromašna setva
“Sve u svemu ova jesenja setva je siromašna, bez primene veštačkih đubriva, kredite smo i do sada imali i već smo mnogi prezaduženi i sigurni smo da će i ova jesenja setva biti kao što je bila i žetva koja je sa elementarnim nepogodama bila mala. Kakva je bila žetva takva će biti i setva, a od setve se vidi buduća žetva i već vidimo da će biti siromašna i ne može se očekivati nešto čime ćemo se isticati iduće godine”, kaže predsedavajući Asocijacije poljoprivrednika Miroslav Kiš.
Smatraju da su najavljene mere nedovoljne i podsećaju da je sve to bilo obećavano i u predizborne svrhe.
“Najhitnije bi verovatno trebalo gorivo – da li podeliti ili u nekom drugom smislu omogućiti ratarima povoljnije gorivo. Isto tako i semensku robu i đubrivo, ali do semenske robe i može da se dođe, do domaćih sorti. Međutim, mislim da je to nedovoljno i, sve u svemu, mere nisu dobre”, kaže poljoprivrednik iz Subotice Pavle Kujundžić.
Prosečni prinos kukuruza prošle godine u Subotici bio je skoro devet tona po hektaru, dok je ove godine gotovo upola manji – 4,9 tona. Rod suncokreta ove godine u odnosu na prošlu manji je za četvrtinu, dok je kod soje ove godine ostvaren prosečan prinos od 1,75 tona po hektaru, što je za preko 50 odsto manje u odnosu na lane.