Srbija je jedna od 120 zemalja kojoj je omogućen bescarinski izvoz robe u Sjedinjene Američke Države putem Opšte šeme preferencijala (Generalized System of Preferences- GSP).
– GSP je prilika za zemlje u razvoju da plasiraju svoje proizvode na američko tržište. Ovaj sistem pokriva gotovo 5.000 proizvoda koji ne podležu carini. Za srpske privrednike GSP predstavlja šansu da steknu iskustvo u izvozu na globalno tržište i da povećaju robnu razmenu sa Amerikom – izjavio je Džeremi Long, šef ekonomskog odeljenja Ambasade SAD u Beogradu.
On je na konferenciji “Bescarinski izvoz u Ameriku-Sve o GSP sistemu” istakao da su najveću vrednost u izvozu Srbije u SAD ostvarili delovi za automobile, poljoprivredni proizvodi, lovačke puške, metali i legure.
Primena GSP sistema sa tadašnjom SCG počela je 2005. godine, a Srbiji je ovo pravo reaktivirano 29. jula 2015. godine i važiće do decembra 2017. godine. Učešće GSP sistema u ukupnom izvozu Srbije u SAD u 2015. godini (zaključno sa novembrom) iznosilo je 65,93%, a vrednost izvoza u tom periodu dostigla je 166,3 mil USD (149,5 mil EUR).
Kako je objasnio Veljko Jovanović, predsednik savetnika Privredne komore Srbije (PKS), jedan od saveta privrednicima je regionalni nastup, koji bi im znatno podigao konkurentnost na velikim tržištima kao što su SAD, Kina, Rusija… Jovanović je naglasio da američko tržište ima veliki izvozni potencijal, te da je važno da firme objektivno sagledaju svoje izvozne kapacitete, kao i da pribave neophodnu dokumentaciju.
Šta je sve potrebno za izvoz u Ameriku?
Predstavljajući benefite GSP sistema, Džeremi Long je objasnio i koji su uslovi za dobijanje ovog tretmana.
Za bescarinski uvoz robe u SAD, neophodno je da se ona nalazi na listi GSP proizvoda. Takođe, najmanje 35% sadržaja i postupka obrade mora da bude poreklom iz Srbije. Long je istakao i da je neophodno da se proizvod izveze u SAD direktno, dakle bez trgovanja sa trećom zemljom. Jedan od uslova je i da proizvođači mogu uvozniku da dostave podatke o proizvodnji, knjiženju i poreklu robe.
Priprema dokumentacije za bescarinski izvoz u SAD je kompleksan posao, koji predstavlja okosnicu uspešnog poslovanja na tom tržištu. Miloš Mihajlović, direktor odeljenja za avio, morski i železnički transport u kompaniji “Milšped Group”, koja pruža špediterske usluge, te usluge carinskog posredovanja, podelio je svoje iskustvo u prikupljanju dokumenata za izvoz u Ameriku.
Izvoznik, kako je naveo, treba da pripremi komercijalnu fakturu za robu, na kojoj će biti istaknuti valuta, paritet i zemlja porekla. Neophodno je i da se popuni Form A, koji potvrđuje da je roba poreklom iz Srbije. Za pošiljke koje ulaze u SAD morskim putem važno je da se popuni Importer Security Filing (ISF) u suprotnom može doći do zabrane iskrcaja robe u Ameriku, te do plaćanja penala. Uvoznik (carinski agent) je odgovoran prema US carini, a ISF forma se mora popuniti najkasnije 24h pre uplovljavanja pošiljke u luku iskrcaja. Carinjenje robe se obavlja elektronskim putem, a mogu ga raditi samo licencirani carinski agenti (customs broker). U zavisnosti od učestalosti izvoza, potrebno je nabaviti ili Single Entry Bonds (za jednokratnu pošiljku) ili Continious Bonds za kontinuirane poslove. Custums bond se vadi jednom godišnje, a izdaje ga osiguravajuća kuća. Mihajlović je napomenuo i da je važno imati osiguranje robe, koje predstavlja jedini način za zaštitu vlasnika pošiljke. Osiguranje, kako je objasnio, može da pokrije maksimalno 120% vrednosti robe.
Dobro je znati i da troškovi carine mogu da se vrate retroaktivno, odnosno da postoji mogućnost da korisnicima GSP sistema carinska potraživanja budu naknadno isplaćena.
Primer uspešnog izvoznika
Kompanija “Elixir Food” iz Šapca jedan je od najvećih srpskih proizvođača i izvoznika smrznutog voća i povrća. Svoje proizvode izvoze u SAD, Nemačku, Australiju, Veliku Britaniju, Belgiju, Austriju, Rusiju…
– Nama je kao izvoznicima voća jako važno da ostvarimo plasman robe i van tržišta Evropske unije – ističe Vera Popović, direktor sektora komercijalnih poslova u kompaniji “Elixir Food”.
Prema njenim rečima, sajmovi su najbolji način da dođe do kupaca.
– Od 2008. godine nastupamo na sajmovima preko kojih smo ostvarili većinu poslovnih kontakata. Bitno je kontinuirano izlagati da bi kupci stekli utisak stabilnosti. Ovo je od posebnog značaja za veća tržišta, kao što je SAD – kaže Popović.
Ona dodaje da pre bilo kakvih konkretnih pregovora treba dobro proveriti specifikacije proizvoda.
– Sa kupcem treba utvrditi da li proizvod odgovara zahtevima tržišta. Jedan od preduslova je i posedovanje FDA sertifikata – objašnjava Popović.
Bescarinski izvoz u Ameriku, po rečima Veljka Jovanovića, posebno je važan za mala i srednja preduzeća. On je tim povodom pozvao privrednike da dođu u PKS i raspitaju se o uslovima poslovanja u SAD.
Više o GSP sistemu možete da pročitate ovde .