U proteklih godinu i po dana poljoprivredni inspektori su oduzeli i uništili više od 560 litara rakije u rinfuzu. Međutim, u Srbiji skoro da ne postoji turistička manifestacija na kojoj ne može da se pronađe domaća rakija bez akciznih markca
U proteklih godinu i po dana poljoprivredni inspektori su u Srbiji oduzeli i uništili više od 560 litara rakije u rinfuzu vredne oko 1,1 milion dinara, a koja nije imala deklaraciju i nije prošla proveru bezbednosti po zdravlje ljudi.
– U cilju praćenja bezbednosti i kvaliteta proizvoda na tržištu, tokom 2018. godine i prvom polugodištu ove godine, poljoprivredni inspektori su sproveli ukupno 2.266 kontrola na pijacama i u ugostiteljskim objektima – rečeno je Tanjugu u Ministarstvu poljoprivrede.
Međutim, u Srbiji skoro da ne postoji turistička manifestacija na kojoj ne može da se pronađe domaća rakija bez akciznih markca. Nadležne institucije očigledno ne mare mnogo za to, jer osim što država gubi novac od akcize, građani ne mogu da budu sigurni ni u zdravstvenu ispravnost tog proizvoda.
Takav alkohol nije poreklom iz registrovanih radnji za tu delatnost, pa samim tim ne poseduje ni potrebne papire.
– Suštinski problem je taj što je to proizvod na koji nije plaćena akciza i porez, a uz to, ona nije prošla nikakvu zdravstvenu proveru – upozorava Ivan Urošević, predsednik Grupacije proizvođača jakih alkoholnih pića Privredne komore Srbije. – Sa stanovišta bezbednosti to je rizičan proizvod. Takva prodaja remeti tržišne uslove. I na kraju, to je nelegalan proizvod. Takva rakija često se provlači uz prodaju domaćih proizvoda, džemova, suvenira – dodaje on.
Zanimljivo je i to što niko od nadležnih inspekcija ne kontroliše mnogo montažne kućice, tezge, pa čak ni lokale koji se zakupljuju za prodaju domaćih proizvoda. Tako, često uz “domaću ljutu” mogu da se provuku i mesne prerađevine, bez ikakvih pratećih papira. – Zakon je zabranio prodaju alkoholnih pića na pijacama i prostorima koji nisu predviđeni za to – ističe Urošević i dodaje da je to pitanje za poresku i poljoprivrednu inpspekciju.
– Ne sme da se stavi u promet nešto što ne dolazi od registrovanog proizvođača. A da bi neko bio u registru proizvođača jakih alkoholnih pića, mora da ima registrovanu firmu ili preduzetničku radnju. Tačnije, mora da ima akciznu markicu. Takvi proizvodi često nisu pravilno ni deklarisani, pa se tu daje lažna informacija potrošaču o robi – navodi on.
Prema nekim procenama, budžet Srbije na crnom tržištu jakih alkoholnih pića gubi godišnje više od 150 miliona evra. Podaci pokazuju i da neregistrovani proizvođači na tržište plasiraju oko 50 miliona litara žestine.