Poljoprivrednici se o podsticajima i subvencijama, kao važnom segmentu unapređenja poljoprivredne proizvodnje, najčešće informišu preko medija, pokazalo je istraživanje koje su sprovela udruženja Mladi poljoprivrednici Srbije i Centar za održivu poljoprivredu i ruralni razvoj/Agronews
U istraživanju ”Nivo digitalne pismenosti i analiza potrebnog oblika podrške sa preporukama za poboljšanje nivoa digitalne podrške poljoprivrednicima“ ispitivao se način informisanja poljoprivrednika o vidovima podrške (u skladu sa Zakonom o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju) sa ciljem da se analiziraju najučestaliji kanali preko kojih poljoprivrednici dolaze do informacija o podsticajima i subvencijama, kako na nacionalnom tako i na lokalnom nivou.
Korišćen je anketni pristup – onlajn anketu popunio je 961 ispitanik. Reč je o nosiocima i članovima registrovanih poljoprivrednih gazdinstava sa teritorije Republike Srbije, ali i onima koji su gazdinstva ugasili ili planiraju da ih osnuju. Njih 443 reklo je da do informacija o podsticajima i subvencijama dolazi posredstvom medija. Obaveštenje putem mejla, sms poruke ili preko poznanika prima njih 205, dok ih 119 nije uopšte informisano. Među poljoprivrednicima koji su se informisali najmanje je onih koji se obaveštavaju preko udruženja čiji su članovi ili preko opštinskog odeljenja za poljoprivredu (njih 52 i 54).
Istraživanje je pokazalo da su mediji najčešći izvor informacija za poljoprivrednike svih starosnih kategorija. Od 446 ispitanika između 18 i 40 godina, 210 ih se informiše preko medija, 72 u Poljoprivrednoj savetodavnoj stručnoj službi ili opštinskom odeljenju za poljoprivredu, 58 preko prijatelja… Kod poljoprivrednika između 40 i 60 godina starosti trend informisanja preko medija još je više izražen (njih 398 tako dobija informacije).
Od svih ispitanika tri četvrtine su nosioci poljoprivrednih gazdinstava, a gotovo polovina anketiranih je između 18 i 40 godina starosti, što znači da pripadaju kategoriji mladih poljoprivrednika.
Informisanje poljoprivrednika o subvencijama je ključno kako bi oni mogli iskoristiti dostupne finansijske podsticaje i poboljšati poslovanje poljoprivrednih gazdinstava.
Publikacija izrađena na osnovu rezultata istraživanja nastala je u okviru projekta “Mladi i mediji za demokratski razvoj”, u partnerstvu sa Beogradskom otvorenom školom i uz podršku Švedske.
Rad Mladih poljoprivrednika Srbije/Agronews-a podržava Švedska u okviru programa Beogradske otvorene škole ”Mladi i mediji za demokratski razvoj“.