Kako da srpski proizvođači hrane osvoje ”netradicionalna tržišta“
Organizacija UN za hranu i poljoprivredu (FAO) u našoj zemlji, zajedno sa Razvojnom agencijom Srbije (RAS) radi na promociji diverzifikaciju ponude domaćih poljoprivrednih proizvoda na ”netradicionalnim tržištima“
U smislu ponude i strukture domaćeg tržišta poljoprivrednih proizvoda malo toga se promenilo u poslednjih nekoliko godina. Od ukupnog srpskog izvoza, oko 50 odsto odlazi u Evropsku uniju, 30-35 odsto ka zemljama regiona, to jest u potpisnice CEFTA sporazuma, do 10 odsto u Rusiju, a preostala roba ide u ostatak sveta.
S jedne strane, ovakva podela jeste razumljiva, s obzirom na to da treba najpre da trgujemo sa geografski bližim teritorijama i onima sa kojima imamo trgovinske sporazume, ali s druge strane pokazuje da na svetskom tržištu i dalje nedovoljno iskorišćavamo brojne prilike.
Za poslednjih deset godina u Kini je 480 miliona potrošača prešlo iz niske u srednju kupovnu moć – to su tektonski poremećaji na tržištu hrane, jer oni sada traže kvalitetniju hranu. I tu leži naša glavna šansa, napominje Miloš Milovanović, koordinator projekata Organizacije UN za hranu i poljoprivredu (UN FAO) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u Srbiji.
”Svakako treba razmišljati o tržištima Kine, SAD, jugoistočne Azije, jer su ona ogromna i imaju veliki potencijal, što dodatno dolazi do izražaja u vreme ekspanzije e-commerce platformi. Vidljivost svih vrsta robe, pa i hrane i prehrambenih proizvoda, je značajno porasla zahvaljujući internet servisima. Sada stranci lako mogu da saznaju za srpski ajvar, ali istovremno domaći mali proizvođači moraju da uvide da im je tu šansa. Za srpske specijalitete nisu više zainteresovani samo pripadnici naše dijaspore – rado će dati prosečan Amerikanac stotinak dolara da proba neki delikates sa ovih prostora. Naše cene su veoma konkurentne, a pojedini proizvodi veoma kvalitetni“, smatra Milovanović.
Upravo iz tih razloga, FAO u našoj zemlji, zajedno sa Razvojnom agencijom Srbije (RAS) promoviše diverzifikaciju ponude na ”netradicionalnim tržištima“.
U sklopu te inicijative napravljen je vodič na četrdesetak strana za mala i srednja preduzeća koja se bave proizvodnjom hrane, u kojem su izlistani i pojašnjeni svi koraci koje treba da pređu kako bi se njihovi proizvodi našli na američkim rafovima.
Pored toga, na sajtu RAS-a postavljena su i kratka video pojašnjenja šest eksperata iz različitih oblasti (za regulativu Food and Drug Administration, logistiku, kvalitet, marketing, brending i dizajn, e-commerce). (