Onlajn prodaja hrane u Srbiji u poslednjih nekoliko nedelja u vreme vanrednog stanja zbog epidemije korona virusa raste, ali je pitanje da li će uticati na promenu navika kupaca i da li će posle krize nastaviti rast
U onlajn panel diskusiji “Onlajn prodaja hrane: nužda ili budućnost?” o porastu onlajn prodaje hrane, problemima u logistici i potrebi da se odgovori na povećanu potražnju, govorili su juče predstavnici PKS i velikih i malih proizvođača.
Sekretar Udruženja za trgovinu PKS Žarko Malinović rekao je da se na početku krize zahvaljući dobroj organizaciji sa trgovcima uspelo u stabilizovanju lanca snabdevanja i da je taj udar koji je izazvala velika potražnja u prvoj nedelji bio ublažen.
– Kada govorimo o onlajnu, imamo ogroman rast, 100, 200 i 300%, međutim, ako je činjenica da neko ima 150 porudžbina nedeljno i vidite da je taj rast 200 odsto, tu ne možemo govoriti o igri velikih brojeva – rekao je Malinović.
On je dodao da veliki broj malih i srednjih prozvođača hrane nije radio na razvoju onlajn kanala prodaje, ali i navodi da krizu ne treba posmatrati kao nuždu za razvijanje takve vrste prodaje.
Objasnio je da je za proizvođača važno i da omogući prvi kontakt potrošača sa njegovim proizvodom na polici u prodavnici, a da paralelno sa tim razvija onlajn prodaju koja je mnogo efikasnija za malog proizvođača. Naveo je primer proizvođača kozjeg sira, kao viskokvalitetne hrane, koji je pre krize bio usmeren na horeka sektor a na tržištu ima ukupno manje od 100.000 zainteresovanih potrošača. Za takvog proizvođača je rekao da će shvatiti da mu je mnogo jeftnije da uspostavi direktne kanale prodaje ka potrošačima, a to je upravo onlajn prodaja.
Marija Slović, vlasnica sajta domaccini.rs, navodi da se beleži bum u njihovom onlajn šopu koji postoji od 2016. – Ko danas nije na interentu, taj je zaista ovu priliku propustio – kaže Slovićeva.
Navodi da je prodaja hrane preko interenta “živa muka” jer, kako je objasnila, ljudi su na hranu posebno osetljivi i vrlo će se teško odlučiti da probaju nešto preko interneta, osim u slučaju kada je kanal nabavke sužen. Prednost malog proizvođača vidi u tome što ima mogućnost da se lakše prilagodi novonastalim okolnostima.
– Prednost kad ste mali jeste to što možete brzo da se reorganizujete, dodatno smo zaposlili tri nova dostavljača, iskoristili sva vozila da odgovorimo na sve zahteve, uspeli smo da se u ove dve nedelje prilagodimo – rekla je Marija Slović.