Na graničnom prelazu Batrovci – Bajakovo danas je kolona kamiona duga oko sedam kilometara zbog potpune zabrane ulaska kamiona iz Srbije u Hrvatsku, a među njima je veliki broj sa hranom i drugom kvarljivom robom.
Stanica granične policije Batrovci, na prelazu sa Hrvatskom, i dalje nema informacija koliko će na tom prelazu trajati zabrana teretnog saobraćaja iz Srbije u Hrvatsku. Putnički saobraćaj normalno funkcioniše na ulazu i izlazu iz Hrvatske, kao i teretni na ulazu u Srbiju.
Sa druge strane, kamiondžije, od kojih neki čekaju da uđu u Hrvatsku još od četvrtka, su izveštaču Tanjugu rekli da nikada do sada nijedan granični prelaz za njih nije bio na taj način zatvoren i postavljaju pitanje kakve oni veze imaju sa izbegličkom krizom i zbog čega onda trpe štetu.
Kolona kamiona počinje od naplatne stanice Šid, koja se nalazi u blizini prelaza Batrovci.
Šef carinske ispostave Batrovci Nenad Vukčević rekao je Tanjugu da je od ponoći stupila zabrana i da carina i policija Hrvatske ne dozvoljavaju ulaz kamiona, dok se putnički saobraćaj normalno odvija.
Kolona je ranije bila duga 10 kilometara, ali je na pojedinim delovima sabijena u dve saobraćajne trake, rekao je Vukčević dodajući da je kolona duga oko šest do sedam kilometara.
On je istakao da su vozači kamiona, koji imaju naloge da moraju da pređu taj granični prelaz, primorani da čekaju i da za njih nema drugog rešenja, dok se pojedini, koji nemaju te naloge, okreći i idu ka sprsko-mađarskoj granici na Horgošu ili nekom drugom prelazu.
„Saopštenje hrvatskih kolega je bilo da su teretni saobraćaj obustavili zbog bezbednosti i izbegličke krize”, rekao je Vukčević i napomenuo da na prelazu Batrovci nema izbeglica.
On je istakao da srpska carina ne može ništa da preduzme, s obzirom da je hrvatska strana zatvorila prelaz, kao i da se tako nešto – da kamioni toliko čekaju, nije dogodilo od 2006. godine kada je rekonstruisan prelaz Batrovci.
Komandir stanice granične policije Batrovci Đorđe Borđoški rekao je da od sinoć nisu dobili nikakve informacije o dužini primene mere koju su doneli pogranični organi na prelazu Bajakovo.
On je novinarima kazao da za sada nisu predviđeni nikakvi sastanci sa hrvatskom graničnom policijom koji se, inače, održavaju po potrebi ili kada jedna strana to zahteva.
„Pratimo situaciju, neki konkretni razlog zašto je prelaz za teretnjake zatvoren nisu dali „, rekao je Borđoški dodajući da se ipak može reći da glavni razlog bezbednosne prirode.
Vozač prvog kamiona u koloni, koji čeka ispred rampe na prelazu Bajakovo Stefan Ivković iz Beograda rekao je Tanjugu da vozi aluminijumske profile iz Beograda za Rijeku, kao i da čeka oko 24 sata.
„Sinoć je bilo strašno kada sam prvi stao tu i kada su nam rekli da čekamo. Ništa se još ne zna”, naveo je Ivković.
On je istakao da je znao da će biti gužva i da se dobro pripremio pa je poneo dovoljno vode i hrane, ali da ne zna kako je vozačima iz Turske i Bugarske koji već dugo putuju.
Vojkan Petkovski iz Kumanova vozi robu iz Skoplja za Italiju, rekao je da je obustava teretnog saobraćaja sramota za hrvatsku državu.
„Šta smo mi šoferi krivi? Što smo mi šoferi toliko ponižena nacija? Gde su izbeglice? Nema nijednog. Šta mi imamo sa njima, kada oni idu autobusima i vozovima”, upitao je Petkovski.
Istakao je i da ne razume zašto zbog izbegličke krize trpe vozači i firme za koje rade, kao i da mnogi od njih u koloni nemaju vodu, niti mogućnosti da idu u toalet.
„Oko 50 sati sam ovde, koliko vozim ovo nikada nije bilo”, zaključio je.
Molnar Felika iz Sivca je naveo da ni njega neće da puste da pređe u Hrvatsku iako vozi robu za tamošnju firmu.
On je dodao da je nekoliko minuta pre ponoći prešao srpski prelaz Batrovci, ali da nije uspeo da pređe hrvatski prelaz Bajakovo, kao i da je na granicu došao juče oko 13.30 sati.
„Sada sam pitao i rekli su mi da mogu da me drže i do nedelje”, rekao je Felika koji prevozi sojino ulje.
Inače, grupa od oko 20 migranata je došla na prelaz Batrovci, a kako su rekli izveštaču Tanjuga, čekaju autobus kojim će biti prebačeni do Šida, odakle će pokušati da uđu u Hrvatsku.
Mladić iz Sirije Kazam rekao je da su u toj grupi uglavnom Sirijci, ali i da ima Iračana, kao i da se on uputio ka Velikoj Britaniji ili Nemačkoj.
On je prethodno bio u Beogradu, a pre toga u Makedoniji, Grčkoj i Turskoj.
Prelaz Batrovci je bio jedini granični prelaz sa Hrvatskom preko kojeg su kamioni mogli da uđu u Hrvatsku, dok su ostali ranije zatvoreni.
Ljajić traži hitnu reakciju EU zbog hrvatske blokade
Potpredsednik Vlade Srbije i ministar trgovine, turizma i telekomunikacija Rasim Ljajić danas je od komesara za proširenje i susedsku politiku Evropske unije Johanesa Hana zatražio hitnu reakciju EU, zbog zabrane ulaska kamiona iz Srbije u Hrvatsku.
„Carinski i policijski organi Hrvatske bez ikakvog osnova i uz flagrantno kršenje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Srbije i EU, već čitav dan ne dozvoljavaju ulazak kamiona sa robama iz Srbije u Hrvatsku”, upozorio je Lajić u pismu Hanu.
Hrvatska je kao članica Evropske unije, napisao je Ljajić, dužna da poštuje sve odredbe Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Srbije i EU, i zato naša zemlja očekuje reakciju Brisela u cilju što hitnijeg rešavanja ovog problema, saopšteno je iz Ljajićevog kabineta.
Ljajić je u pismu istakao da su kolone kamiona iz pravca Srbije na graničnom prelazu Batrovci – Bajakovo, koji je jedini bio otvoren za teretni saobraćaj između Srbije i Hrvatske, dugačke i po 10 kilometara.
On je upitao nadležne u EU ko će nadoknaditi ogromne štete koje zbog ove blokade trpe srpska privreda i izvoznici, uzimajući u obzir da je veliki deo roba u zaustavljenim transportima kvarljiv i sa kratkim rokovima upotrebe.
Potpredsednik Vlade Srbije dodao je da su ovakvom, kako navodi, nerazumnom odlukom hrvatskih institucija, narušeni i osnovni principi Svetske trgovinske organizacije, čija politika počiva na slobodi kretanja roba i usluga, kao najvažnijim načelima.
„Potpuno je začuđujuće da Hrvatska svoju odluku pravda razlozima bezbednosne prirode i migrantskom krizom, sa kojom se suočava i naša zemlja, pa nikome u Vladi Srbije nije palo na pamet da zbog toga zatvara granice, sprečava normalno odvijanje saobraćaja, zaustavlja protok roba i usluga i narušava osnovna načela na kojima počiva slobodno evropsko tržište”, naveo je Ljajić.
Srbija je čvrsto opredeljana za politiku očuvanja regionalne stabilnosti i dobrosusedskih odnosa, rekao je Ljajić, koji očekuje od svih ostalih da se rukovode istim principima.