Tragom izjave ministra trgovine Rasima Ljajića o tome kako bi na osnovu cene suncokreta i ulje trebalo da bude jeftinije, u Radio Novi Sad je u Temi dana istraživao ko diktira cene osnovnih životnih namirnica. Koliko država može uticati na to? Kako da se spreči zloupotreba monopolista, a da se pritom ne naruši sloboda tržišta?
Građani smatraju da su cene ulja i drugih životnih namirnica visoke u odnosu na našu kupovnu moć.
Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević slaže se da su namirnice kod nas skuplje u odnosu na zemlje okruženja.
On smatra da je osnovni problem u politici cena koju vodi država, a njen interes, takođe, utiče na formiranje maloprodajne cene namirnica.
“Interes države se ogleda, osim ostalog, u porezu na dodatu vrednost. Ako bi se zalagala za realno formiranje cena, uticala bi na smanjenje budžetskih prihoda”, ističe Bogosavljević.
Cena između 115 i 120 dinara po litri ulja neprimereno je visoka u odnosu na cenu suncokreta, kaže sekretar za poljoprivredu u Privrednoj komori Vojvodine Đorđe Bugarin. Međutim, on naglašava da na cenu ulja ne utiče samo cena sirovine, nego i cena struje i dizel goriva, a značajan je i uticaj trgovinske marže.
“Bilo bi dobro da se ponovi lanjski scenario, da država uveze ulje bez carine kako bi oborila cene ulja naših proizvođača. To bi odgovaralo potrošačima, ali bi išlo na štetu uljara i poljoprivrednih proizvođača”, tvrdi Bugarin.
Ekonomista Saša Đogović ističe da država ne može da diktira cene onoga što nisu proizvela njena preduzeća. Ona može da “kroji” cene gasa i struje, dok na cenu životnih namirnica može da utiče indirektno, preko Agencije za zaštitu konkurencije.
“Država preko Agencije treba da reaguje u slučaju sumnji da postoji zloupotreba monopolskog ponašanja na uštrb kupovne moći stanovništva, a u cilju sticanja ekstra profita”, smatra Đogović.
Đogović tvrdi da je osim stvaranja uslova za zdravu konkurenciju neophodno da se utiče i na svest potrošača, da su oni ti koji određuju uspešnost proizvoda nekog proizvođača. Agencija za zaštitu konkurencije, u saradnji sa udruženjima za zaštitu potrošača, trebalo bi povremeno da javno prozove preduzeća koja zloupotrebljavaju položaj na tržištu i da pozove potrošače na njihov bojkot.
RTV