Pegave jabuke, kvrgave šargarepe i krivi krastavci mogli bi postati deo svakodnevne ponude u radnjama u Evropi u kojoj je izgled voća i povrća regulisan strogim pravilima. Neki evropski lanci odlučili su da ponude “nesavršeno” voće i povrće kako bi sprečili bacanje hrane. Prema nedavnom istraživanju Organizacije za hranu i poljoprivredu (FAO), svake godine se u svetu baci oko milijardu tona hrane, što je šteta od 750 milijardi dolara.
Komapnija Edeka, vodeći distributer u Nemačkoj, pokrenula je ove nedelje pilot projekat u okviru koga će se u nekim radnjama prodavati proizvodi koji se obično bacajui ili postaju hrana za životinje.
Potrošači “kupuju očima i navikli su na određene norme” kada je reč o obliku ili boji, rekao je portparol Edeke Gernot Kasel.
Da bi se prekinulo s tom praksom, u jednom broju radnji će tokom četiri nedelje biti ponuđeni proizvodi koji nisu u skladu sa normama, uz slogan “niko nije savršen” i po ceni nižoj od cene “normalnog” voća i povrća, piše agencija Frans pres.
U Švajcarskoj, lanac Kop (Coop) je tokom leta ponudio niz proizvoda nastalih zahvaljujući “ćudima prirode”. Pored kajsija koje je oštetio grad pojavile su se i šargarepe nepravilnog oblika koje su bile i do 60% jeftinije od “prve klase”, rekla je portparolka vodećeg švajcarskog distributera Nađa Ruh (Ruch).
Ona je dodala da je interesovanje kupaca bilo iznad očekivanja. Kop prodaje takvo voće i povrće u trećini svojih radnji.
U slučaju nemačkog Revea (Rewe), “čudesna iznenađena” su u ponudi od prošle nedelje ali za sada samo u radnjama tog lanca u Austriji.
“U odluci se nismo rukovodili ekonomskom računicom”, navode u Reveu i ističu da je pre svega reč o meri protiv “kulture bacanja”. U toj kompaniji najavljuju da će, ako proba u Austriji da dobre rezultate, “nesavršeno” voće i povrće pustiti u prodaju i u radnjama u drugim zemljama.
Ta komapnija navodi da su proizvodi “dobri i optimalnog kvaliteta”.
Prvi se u ovome prošle godine oprobao britanski Sejnsberiz (Sainsbury’s). Zbog vrlo lošeg vremena urod je podbacio a više voća i povrća nego obično je bilo oštećeno ili nepravilnog izgleda. Lanac je ipak odlučio da otkupi svu proizvodnju od svojih snabdevača, uključujući i nesavršene proizvode.
Za potrošače su pri kupovini sve važniji ukus, poreklo i kvalitet. U Nemačkoj, za potrošače je i od cene važniji ukus proizvoda, rezultati su istraživanja instituta Ipsos.
Iz ugla proizvođača, prodaja oštećenog i deformisanog voća i povrća je “sekundarna”, rekao je Johen Vinkhoff (Jochen Winkhoff), predstavnik nemačkog udruženja poljoprivrednih proizvođača zadužen za povrće.
Proizvođači voća i povrća pozdravljaju uvođenje “nesavršenih” proizvoda u prodaju jer im to povećava prodaju ali, kako ističu, i kupci dobijaju priliku da se “zaista zapitaju o prirodi”.
Oni, ipak, ne dovode u pitanje stroge norme koje uređuju trgovinske odnose. “One su poputno opravdane pri, na primer, utvrđivanaju cene, pošto se danas sve radi putem telefona i interneta, pa treba biti siguran da se govori o istoj stvari”, kaže Vinkof.
Norme o harmonizaciji kvaliteta voća i povrća utvrdila je Ekonomska komisije za Evropu Ujedinjenih nacija.
Prema tim propisima, na kajsiji ne sme više od 15% površine biti crvene boje a tikvice moraju biti duže od 7 centimetara i ne smeju imati udubljenja.
Evropska unija je 2014. proglasila evropskom godinom protiv bacanja hrane.
EurActiv