Da bi krilatica “Kupujmo domaće” zaista zaživela, potrebno je mnogo rada, ali i promene svesti kupaca, zaključeno je na sedmom panelu u okviru inicijative “Svet hoće domaće”, koju organizuje USAID-ov Projekat za konkurentnu privredu, sa nazivom “Kupujmo domaće: fraza ili stvarnost?”
Veljko Jovanović, savetnik predsednika u Privrednoj komori Srbije, istakao je da su mnoge dosadašnje kampanje i inicijative pokazale manjkavost, jer se nisu fokusirale na suštinsko pitanje – zbog čega je važno kupovati domaće.
”Kod potrošača je potrebno osvestiti koliko ljudi živi od onoga što oni kupe. Potrebno je da shvatimo da kupovinom domaćeg pomažemo sebi, svojoj porodici, komšijama”, napomenuo je on.
Kazao je i da će PKS u narednom periodu biti stub nacionalne kampanje u pogledu domaćih proizvoda, a fokus će biti na tome kako da mali postanu deo velikih priča, koje će potom učestvovati u BDP-u države. ”Na taj način se stimuliše celokupna privreda, a tako se stvara nezavisnost, koja se pokazala veoma važnom u situacijama kao što je ova sa korona virusom”, rekao je Jovanović.
Predstavnik trgovinskog lanca Goran Kovačević, generalni direktor Gomex-a, istakao je da je danas je najveći problem komercijalizacija i to što se hrana ne proizvodi za ljude, nego za novac. ”Ipak, ljudi se sve više okreću lokalnim proizvodima, a takvi proizvođači moraju da znaju kako da komuniciraju sa kupcima”, rekao je Kovačević.
Napomenuo je da svest o domaćim proizvodima sazreva, ali da se promene ne dešavaju preko noći, jer je prvenstveno reč o vrednostima. ”Potrebno je raditi i na sertifikaciji domaćih proizvoda, kako bi se održavao kvalitet, a kupci imali poverenje”, dodao je on.
Milica Čalija, osnivač inicijative “Kupujmo iz Srbije” istakla je težak položaj malih i mikro preduzeća, kao i preduzetnika, kojih je 98% registrovano na APR-u. Istakla je da je zbog vanrednog stanja i nemogućnosti poslovanja njihova egzistencija ugrožena.
”Mere koje su donete nisu trajno rešenje. Potrebno je delovati odmah, ne čekati nikoga. Zbog toga je naša pažnja sada usmerena na male proizvođače, koji imaju kvalitetan proizvod i radili su na svom brendingu. Da bismo imali budućnost, osnova je zdrava lokalna ekonomija”, smatra Čalija.
Dodala je da je plan za budućnost edukacija potrošača, ali i proizvođača, kada je reč o brendu, formiranju cene, održavanju kvaliteta. Istakla je da je važna i uloga države u podsticanju kupovine domaćih proizvoda, kao i uticaj na trgovinske lance.