Poljoprivredno-hemijska škola ”Dr Đorđe Radić” u Kraljevu postala je prva poljoprivredna škola u Srbiji koja je dobila Mejkers lab, čime je započeta nova era modernizacije obrazovanja u oblasti poljoprivrede. Ovaj projekat, sproveden uz podršku Grupe za obrazovanje i ključnih partnera iz privrede, ima za cilj da transformiše način na koji mladi stiču znanja i veštine neophodne za savremeno okruženje i poslove koji se između ostalih industrija odnose i na poljoprivredu
Otvaranje Mejkers labova u poljoprivrednim školama predstavlja veliki iskorak u obrazovanju mladih stručnjaka, a slični prostori se ove nedelje otvaraju i u školama u Baču, Žitorađi, Svilajncu i Vršcu. Mejkers labovi i njihovi programi, pružaju učenicima priliku da stiču praktična znanja i veštine u oblastima pametne poljoprivrede, održivih praksi i digitalnih tehnologija, kako bi imali što veće šanse za uspeh u ovoj, za našu zemlju tako značajnoj grani privrede.
Ovo otvaranje je označilo i najavu inovativnog programa pametne poljoprivrede, kao jednog od ključeva održive budućnosti, koji će obuhvatiti pet poljoprivrednih škola koje dobijaju Mejkers, kao i tri tehničke srednje škole i tri gimnazije širom zemlje koje ih već imaju. Tehničke škole i gimnazije u svojim dvorištima dobijaju Mejkers bašte uz potrebnu tehnologiju kako bi učili o naprednoj proizvodnji hrane sa aspekta svojih programa. Završnicu programa obeležiće timski rad, stvaranje i inoviranje đaka i nastavnika čiji rezultati će doprineti napretku učenja svake naredne generacije.
“Vodimo se time da su obrazovanje naše dece i budućnost našeg društva odgovornost svih nas. Tako su i pokretanje svakog Mejkersa i programa rezultat rada velikog broja stručnjaka, organizacija i kompanija kako bismo zajedno osigurali održivost i uspeh ove mreže podrške obrazovanju koju gradimo. Pored naših nacionalnih partnera, veliko mi je zadovoljstvo da pilotiramo ovako jedan inovativan poduhvat zahvaljujući podršci NLB Komercijalne banke koja razume koliku šansu savremena poljoprivreda predstavlja za mlade širom zemlje”, istakao je Miloš Đuričanin, direktor strategije i razvoja Nordeus fondacije.
Grupa za obrazovanje koju čine Dostignuća mladih u Srbiji, Centar za promociju nauke, Inicijativa Digitalna Srbija i Nordeus fondacija, zajedno sa svojim partnerima gradi i oprema svaki Mejkers lab savremenom opremom prilagođenom profilu i programu škole, kao i programima koje donosi đacima i nastavnicima. Tako su se pored opreme namenjene savremenoj poljoprivredi u jednoj od najstarijih škola u Srbiji našli i 3D štampač sa filamentima, mikser za kreme i kozmetičke proizvode, ranac za analizu zemljišta, sto za proizvodnju u cvećarstvu i povrtarstvu, akciona kamera…
Značaj Poljoprivredno-hemijske škole „Dr Đorđe Radić”
Osnovana 1882. godine, Poljoprivredno-hemijska škola “Dr Đorđe Radić” jedna je od najstarijih škola u Srbiji specijalizovanih za poljoprivredu, prehrambenu tehnologiju i hemijsku industriju. Kroz godine, škola je iznedrila generacije stručnjaka koji su danas nosioci razvoja ovih sektora u zemlji. Uz novi Mejkers lab, škola stvara savremeno okruženje za razvoj mladih inovatora, što je još jedan korak napred u njenoj dugogodišnjoj misiji unapređenja obrazovanja.
“Od osnivanja škole i njenog prvog upravitelja dr Đorđa Radića, inače prvog doktora poljoprivrednih nauka u Srbiji, naša škola je prošla tri industrijske revolucije, a evo sada smo na pragu četvrte. Zahvaljujući svim ovim našim projektima, a pre svega projektu pametne bašte, opremljeni najnovijom tehnologijom dočekujemo i četvrtu industrijsku revoluciju. Nadamo se da će nam ovaj korak napred i sva ova oprema koju smo dobili, pomoći u realizaciji našeg novog obrazovnog profila — poljoprivredni tehničar digitalnih tehnologija, ali i unaprediti rad naše male bašte. Na ove načine, vezujemo proizvodnju na otvorenom i obradu podataka u Mejkers labu”, objasnila je Svetlana Mladenović, direktorka škole, ističući značaj povezivanja poljoprivrede i tehnologije u obrazovnom sistemu.
Na otvaranju su učenici škole predstavili svoje projekte iz oblasti zaštite životne sredine, razvijene kroz Unicefove Upshift radionice, kao i svoje veštine u izradi kozmetičkih proizvoda, cvećarskih aranžmana i pekarskih proizvoda. Učenici poljoprivrednog smera demonstrirali su primenu pametne poljoprivrede u svakodnevnoj nastavi, čime su prikazali kako teorija može da postane praksa.
Podrška partnera iz privrede — partnerstvo sa NLB Komercijalnom bankom
Mejkers labovi u Kraljevu i širom Srbije rezultat su saradnje Grupe za obrazovanje sa partnerima iz privrede, kao što su kompanije Bosch, Ceresit, Tarkett, Roma company, Gigatron i Epson koji su omogućili izgradnju i opremanje škola savremenom tehnologijom. Njihova podrška omogućava da učenici rade u kvalitetnom okruženju i koristeći tehnologiju za učenje kroz iskustvo.
Ovog puta tu je i podrška NLB Komercijalne banke ključne za pokretanje modernizacije obrazovanja u poljoprivrednim školama i pokretanje programa pametne poljoprivrede. Ovo je primer udruživanja za razvoj inovativnih programa koji integrišu digitalne tehnologije u poljoprivrednu nastavu, osnažujući mlade generacije da se pripreme za izazove i šanse ove važne industrije. NLB Komercijalna banka prepoznaje značaj ulaganja u obrazovanje kao temelja za održiv rast društva i razvoj poljoprivrednog sektora u Srbiji.
Dejan Janjatović, zamenik predsednika Izvršnog odbora NLB Komercijalne banke, podsetio je da je NLB Grupa prošle godine izdvojila milion i trista pedeset hiljada evra za donacije različitim humanitarnim organizacijama, od čega je 300.000 evra bilo samo za Srbiju.
”Naši zaposleni su tokom prošle godine birali kome ćemo donirati sredstva i drago mi je što su usmerena u realizaciju ovog sjajnog projekta. Otvaranje Mejkers labova u poljoprivrednim školama i pokretanje programa poljoprivrede budućnosti predstavlja značajan pomak ka modernizaciji obrazovanja u ovoj oblasti. Ovo se poklapa i sa vizijom NLB Komercijalne banke koja, kao tržišni lider u agro segmentu, prepoznaje značaj ulaganja u obrazovanje i mlade koji su za svoj profesionalni put odabrali poljoprivredu“, istakao je Janjatović.
Otvaranje Mejkers laba u Kraljevu predstavlja samo početak šireg plana za unapređenje obrazovnog sistema u poljoprivrednim školama, čime se stvara osnova za razvoj budućih lidera u oblasti poljoprivrede i tehnoloških inovacija.
Pametna poljoprivreda predstavlja ključ za održivu budućnost, omogućavajući efikasniju proizvodnju hrane uz manju potrošnju resursa. Korišćenjem naprednih tehnologija kao što su IoT senzori, dronovi i veštačka inteligencija, poljoprivrednici mogu optimizovati procese, smanjiti upotrebu vode i đubriva, te se brže prilagoditi klimatskim promenama. Zato je ulaganje u obrazovanje u ovoj oblasti od suštinskog značaja — omogućava mladima da steknu potrebna znanja i veštine, pripremajući ih za rad u savremenoj poljoprivredi i doprinos održivoj proizvodnji hrane na globalnom nivou.
Nacionalni partneri Mejkers lab inicijative – udruženi za obrazovanje:
O NLB Komercijalnoj banci
Kao finansijska institucija od sistemskog značaja za tržište Srbije, NLB Komercijalna banka, uspeh meri dvojako – izuzetnim poslovnim rezultatima, ali i pozitivnim promenama koje pod parolom „Svet pun srca je svet pun prilika“, inicira u društvu. Motivisana željom da deo profita usmeri ka kreiranju održive budućnosti, banka je 2023. godine donirala više od 350 hiljada evra humanitarnim organizacijama koje unapređuju uslove života porodica, dece i starijih osoba u Srbiji. Želeći da najveći deo svojih kapaciteta usmeri u pravcu strukturalnih i dugoročnih promena, NLB Komercijalna banka već dugi niz godina sprovodi, sada već prepoznatljive projekte, kao što su NLB Organic konkurs, Stambeni krediti za mlade i Okvir podrške. Ovi inovativni projekti i inicijative, prepoznati su i od strane međunarodnih autoriteta u domenu društvene odgovornosti. Jedan od vodećih svetskih finansijskih časopisa Euromoney, proglasio je NLB Komercijalnu banku najboljom društveno odgovornom bankom u Srbiji u 2024. godini, u okviru svojih godišnjih „Nagrada za izvrsnost“.
O kompaniji Epson
Epson je globalni lider na polju tehnologije posvećen cilju da postaje nezamenjiv za društvo kada je u pitanju povezivanje ljudi, stvari i informacija uz pomoć svojih originalnih, efikasnih, kompaktnih i preciznih tehnologija. Kompanija je fokusirana na inovacije i prevazilaženje očekivanja kupaca u inkdžet tehnologiji, vizuelnim komunikacijama, prenosivim uređajima i robotici. Epson je ponosan na svoje doprinose u razvijanju održivog društva i na stalne napore ka ostvarivanju ciljeva održivog razvoja Ujedinjenih nacija. Predvođena japanskom korporacijom Seiko Epson, međunarodna Epson grupa ostvaruje godišnju prodaju od preko bilion japanskih jena. Od septembra 2024. Epson postaje i jedan od nacionalnih partnera inicijative Mejkers labova sa ciljem da se izgradi sistem podrške srednješkolskom obrazovanju u Srbiji. Posvećeni negovanju budućih talenata, za cilj ima da kvalitetno obrazovanje dopre do dece, bez obzira na njihovo geografsko ili socio-ekonomsko poreklo. EcoTank štampači, osim što su energetski efikasni, dolaze sa dovoljno mastila za štampu i do tri godine i pružaju dugotrajno i održivo rešenje za škole. Laserski projektori pretvaraju svaku ravnu površinu u alatku za učenje, optimizujući ograničeni prostor u učionici i omogućujući uzbudljivu interaktivnu saradnju i podsticanje na angažovanje svih u učionici.
O kompaniji Gigatron
Od svog osnivanja 2003. godine do danas, kompanija Gigatron je izrasla u jednog od vodećih lanaca tehnike, sa gotovo 70 maloprodajnih objekata i više od 1000 zaposlenih, nudeći svojim potrošačima širok asortiman IT uređaja, potrošačke elektronike i bele tehnike. Tokom 2 decenije poslovanja na tržištu Srbije, sa stalnom misijom unapređenja usluga, praćenjem najnovijih tehnoloških trendova, Gigatron je uspeo da se pozicionira kao kompanija inovator, koja je među prvima predstavila koncept maloprodajnih objekata po ugledu na prestižne svetske prodavnice, ponudila najpotpuniji asortiman proizvoda, definisala unapređene oblike komunikacije sa kupcima i pokrenula online kupovinu. Moderan pristup komunikaciji sa kupcima, inovativna rešenja i visoki standardi doprineli su tome da je Gigatron danas jedan od najprepoznatljivijih i omiljenih brendova u Srbiji, posebno među ljubiteljima tehnike. Kako su inovacije i tehnološka rešenja okosnica poslovanja Gigatrona, kompanija posebnu pažnju poklanja obrazovnim i društveno-odgovornim projektima sa ciljem osnaživanja zajednice i posebno mladih. Aktivno podržavajući posebno one aktivnosti koje za cilj imaju upoznavanje mladih sa inovativnim tehnologijama, naukom i preduzetništvom, kompanija nastoji da im omogući da prepoznaju i unaprede veštine potrebne za buduće izazove. Ova posvećenost obrazovanju i mladima oslikava težnju Gigatrona da doprinese razvoju budućih generacija, inovacija i stvaranju stručnjaka u čemu se ogleda i doprinos celokupnoj zajednici, razvoju društva i odgovornom poslovanju kao glavnim vrednostima kompanije.
O kompaniji Bosch
Bosch je u Srbiji zvanično prisutan od 1996. godine i danas u našoj zemlji posluje na dve lokacije – u centrali na Novom Beogradu i fabrici u Pećincima. Fokusiran na razvoj novih tehnologija, Bosch u Srbiji pokriva različite oblasti poslovanja – od proizvodnje električne i elektronske opreme za motorna vozila, preko distribucije širokog asortimana Bosch proizvoda, pa sve do pružanja usluga, pre svega kroz inovativne projekte u oblasti informaciono-komunikacionih tehnologija i automotive aftermarket industrije, za koju se u Beogradu nalazi globalni Bosch centar kompetencija. U Beogradu se takođe nalazi i Bosch inženjerski centar, u kojem se razvijaju softverska i servisna rešenja za povezane tehnologije. Svoju prvu fabriku u Srbiji kompanija otvara 2013. godine i ona je danas jedna od najvećih Bosch fabrika za proizvodnju sistema brisača u Evropi. Iste godine Bosch u Srbiji je postao i pionir uvođenja programa dualnog obrazovanja, koji svake godine uspešno pohađa nekoliko desetina učenika. Vodeći se sloganom ’’Tehnologija za život’’, Bosch teži da svojim proizvodima budi entuzijazam, poboljšava kvalitet života i doprinosi očuvanju prirodnih resursa.
O kompaniji Henkel / Ceresit
Sa tradicijom dugom više od 100 godina, Ceresit je jedan od najpoznatijih brendova Henkelovog sektora Adhezivi Tehnologije. Danas je to jedan od najvažnijih brendova u proizvodnji građevinskih materijala. Za to je zaslužan kvalitet I performanse proizvoda, primenjena inovativna tehnologija, kao i širok asortiman proizvoda koji zadovoljavaju sve potrebe naših potrošača u domenu postavljanja keramike, termoizolacije, hidroizolacije i podopolaganja. Prateći porast potražnje i mogućnosti razvoja, kompanija Henkel Srbija otvorila je 2007. godine Ceresit fabriku u Inđiji za proizvodnju građevinskih lepkova. Ovo je ujedno bila i prva Henkelova grinfild investicija u Srbiji u vrednosti 8,5 miliona evra. Već naredne 2008. godine, otvorena je još jedna fabrika na istoj lokaciji za proizvodnju tečnih fasadnih maltera. Henkel Ceresit fabrika izgrađena je po najmodernijim tehničkim, tehnološkim i ekološkim standardima, u potpunosti automatizovana i jedna je od najproduktivnijih Henkelovih fabrika u Evropi, sa šest međunarodnih ISO sertifikata za kvalitet.
O kompaniji Tarkett
Tarkett je kompanija maksimalno posvećena svojim kupcima, koja se bavi dizajniranjem podnih obloga i sportskih površina, za dobrobit ljudi, uz brigu o životnoj sredini. Širokim asortimanom proizvoda iz ponude pokriva različite tržišne segmente i već godinama opravdava ugled izvrsne kompanije, vodeće u oblasti inovativnih rešenja i održivog razvoja. Već 140 godina, inovacije, veština i dugotrajna posvećenost održivosti učinili su Tarkett globalnim liderom u najsavremenijim rešenjima za podove i sportskim površinama za sve segmente tržišta. Širok spektar proizvoda uključuje: vinil, linoleum, LVT, tekstilne ploče, tepihe, parket, laminat, veštačku travu i atletske staze.
O kompaniji Roma company
ROMA COMPANY je privredno društvo za trgovinu, proizvodnju i usluge osnovano 1992. godine sa sedistem u Zemunu, Milana Rešetara br.11. Bavimo se prometom boja i lakova, lepkova, termo fasada, molerskog pribora alata, tapeta i ostalih proizvoda za završne radove u gradjevinarstvu. Imamo preko 180 zaposlenih, četiri veleprodajna centra u Srbiji i jedan u Crnoj Gori i 12 maloprodajnih objekata u Srbiji. U nasem asortimanu su proizvodi većine renomiranih proizvodjaca kako iz zemlje tako i iz sveta. Robu uvozimo iz Nemačke, Holandije, Grčke, Italije, Irske, Belgije, Kine, Kanade, SAD. Roma company je najveći distributer proizvoda za završne radove u gradjevinarstvu u Srbiji sa više od 4.000 registrovanih kupaca uglavnom trgovaca, zanatlija, izvodjaca radova. U proteklih 20 godina izdajemo časopis “Ton energija boja ” i distribuiramo ga besplatno našim kupcima i poslovnim partnerima.
Organizacije koje čine Grupu za obrazovanje
Grupa za obrazovanje osnovana je u septembru 2022. godine sa ciljem zajedničke podrške obrazovanju, čine je:
Nordeus fondacija osnovana je sa ciljem da se pomogne deci i mladima da steknu veštine, znanja i kompetence potrebne za uspeh u digitalnoj ekonomiji kroz podršku obrazovanju i razvoj podsticajnog i kreativnog okruženja.
U oblasti podrške obrazovanju, fokus je na sprovođenju inovativnih programa zasnovanih na interdisciplinarnom pristupu, iskustvenom učenju i razvoju kompetenci za 21. vek. Dok u oblasti razvoja ekosistema kreativnih industrija, Nordeus fondacija nastavlja sa dosadašnjim naporima Nordeusa kroz sopstvene programe i udruživanjem sa brojnim kompanijama kroz organizacije poput Inicijative Digitalna Srbija i Srpske gejming asocijacije čiji je Nordeus i suosnivač.
Centar za promociju nauke (CPN) je javna institucija, koju je 2010. godine osnovalo Ministarstvo nauke Srbije sa zadatkom da promoviše nauku i tehnologiju. CPN sprovodi programe i aktivnosti radeći sa istraživačkim i obrazovnim institucijama u Srbiji i širom sveta, a blisko sarađuje i sa republičkim ministarstvima, medijima i privatnim sektorom. Misija CPN-a je da premosti jaz između nauke i društva okupljajući sve relevantne aktere i širu javnost u procesu istraživanja i inovacija. CPN teži da integriše društvo u istraživačke procese, kako bi se ono, uz uvid u potrebe građana, što adekvatnije suočavalo sa društvenim izazovima.
Inicijativa „Digitalna Srbija“ je nevladina i neprofitna organizacija sa strateškim ciljem razvoja jake, globalno konkurentne digitalne ekonomije u Srbiji. Pored vodećih digitalnih igrača u zemlji koji su osnivači Inicijative „Digitalna Srbija“, ona danas okuplja više od 30 organizacija i kompanija članova iz različitih sektora relevantnih za rast digitalnog ekosistema, uključujući tehnologiju, bankarstvo i finansije, telekomunikacije, konsalting, obrazovanje i istraživanje, zatim advokatske, medijske i farmaceutske kuće, kao i organizacije za podršku startapima.
Cilj Inicijative „Digitalna Srbija“ je stvaranje poslovnog okruženja koje je u službi digitalne ekonomije. Na putu ka tom cilju ulaže u strateške programe u oblasti formalnog i neformalnog obrazovanja, razvoja startap ekosistema, pravno-regulatornog okvira, digitalne infrastrukture i javnog dijaloga o digitalnoj transformaciji.
Organizacija Dostignuća mladih u Srbiji je deo globalne mreže Junior Achievement Worldwide, osnovane 1919. godine, koja obuhvata 121 zemlju na svim kontinentima i predstavlja najveći svetski program preduzetničkog obrazovanja koji godišnje pohađa više od 10 miliona učenika.
Misija organizacije je priprema i osposobljavanje učenika za uspešan život i rad u savremenom svetu u kome su najveće vrednosti inovativnost i preduzetnička inicijativa.
Uz podršku međunarodnih donatora i partnera iz poslovnog sektora u Srbiji, organizacija Dostignuća mladih u Srbiji već 17 godina kroz implementaciju svojih programa i aktivnosti na svim nivoima obrazovanja ukazuje na značaj preduzetničkog obrazovanja čiji su direktni ishod veća zapošljivost mladih, bolja konkurentnost na tržištu rada, osamostaljivanje i brže uključivanje u društvo kao i pokretanje sopstvenog posla, posebno u okviru programa Učenička kompanija.