U Srbiji je do sada važila direktna prodaja domaćih životinja. Kupac dođe, izabere šta mu se sviđa, popije kafu, plati i odnese. Hoće li se trgovina stokom u našoj zemlji prebaciti sa pijaca na globalno tržište videćemo uskoro. Zasada je prvi korak napravljen. Mladi programeri okupljeni oko projekta “Farmia” osmislili su platformu za online prodaju domaćih životinja, a prvo prase se već može kupiti.
Da ovaj projekat ima budućnost veruje i bugarski akcelerator “Eleven” koji je u razvoj “Farmie” investirao 50.000 EUR.
Miloš Milić i Srđan Stupar vode ovaj mladi tim, a u razgovoru za “eKapiju” objašnjavaju zašto su se odlučili za softver u oblasti poljoprivrede, najavljuju nove mogućnosti u okviru sistema i ne kriju ambiciju da “Farmia” postane platforma za prodaju stoke u celom svetu.
Kako objašnjavaju, njihov cilj je da omoguće jednostavniji, jeftiniji i brži proces trgovine domaćim životinjama kako za kupce tako i za prodavce.
“Farmia” omogućava brzo i lako pronalaženje životinja, direktnu kupovinu bez posrednika, kupovinu izvan lokalnih okvira, u trenutku kada kupcu odgovara, po najboljoj ceni. U nekoliko reči – ušteda vremena i novca.
Potencijalni kupci mogu razvrstavati ponudu po lokaciji, vrsti životinja, rasi, ceni, polu.
I Milić i Stupar su imali dobro plaćen posao, ali su ipak odlučili da se odreknu udobne plate i pokrenu nešto svoje.
Miloš Milić je završio Startup akademiju gde je prošao kroz mentorsku obuku uspeših preduzetnika. Tokom svoje višegodišnje uspešne programerske karijere razmišljao je o svom projektu. Ideja je bilo raznih.
– Prvo smo razmišljali o programu za hotelijere, gde smo imali veliko iskustvo. Shvatili smo da je to tržište prezasićeno. Kasnije sam išao kod druga u Kruševac koji gaji jagode, pa sam došao na ideju da razvijem sistem za što efikasniju proizvodnju, i na kraju smo se ipak odlučili za prodaju stoke – priseća se naš sagovornik.
On naglašava da u tu industriju nije ušao bez predznanja – njegovi roditelji su imali farmu srednje veličine pa je bio upoznat sa svim problemima prodaje robe. Sve to je pokušao da prevaziđe aplikacijom “Farmia”.
– Poljoprivrednici su prinuđeni da prodaju lokalnim klanicama i nakupcima koji daju nisku cenu. Ne postoji mreža ljudi sa kojima sarađu. Jedine opcije su stočna pijaca, direktni kontakti, oglasi na lokalnoj televiziji, radiju, vašari… Problematično je što tržište nije transparentno i dešava se da je u zavisnosti od teritorije sasvim drugačija cena za istu robu.
Zato je i pokrenuta ozbiljna platforma koja će da napravi veliku mrežu kupaca i da ih direktno spoji sa prodavcima kako bi ubrzali poslovanje i pojeftinili transakciju.
Naši sagovornici dodaju da je korišćenje sistema zasada beslatno, a u narednoj fazi će izaći sa modelom komercijalne saradnje.
Početnički koraci
– Spremali smo se za akceleratore. U novembru smo aplicirali, u decembru dobili novac za razvoj, a program je krenuo u januaru. Među prvima smo se uselili u potkrovlje “See Ict Beograd”, organizacije čiji je cilj stvaranje podsticajnog okruženja za razvoj startap zajednice i kulture u Srbiji – objašnjava Milić i dodaje da su za kratko vreme ostvarili dobre rezultate.
On napominje da će softveri u poljoprivredi biti sve traženiji, a da pogotovo konkretni projekti poput “Farmie” koji mogu da pomognu i čiji se efekti brzo vide.
– Novac nije naš jedini cilj. Mi smo kroz ovaj projekat mnogo napredovali. Osim u programiranju, naučili smo mnogo toga u finansijama, marketingu, planiranju budžeta, ljudskim resursima – dodaje Milić i naglašava da oni stalno imaju otvoren konkurs za nove radnike.
“Farmia” u svetu
Naši sagovornici ne kriju da su zadovoljni dosadašnjim radom, interesovanjem za njihov proizvod. Ipak, Srbija im nije prioritetno tržište.
– Razvili smo sistem za našu zemlju i trudićemo se svim silama da on i zaživi, ali imamo plan da ga ponudimo i drugim tržištima. Mislim da bi “Farmia” dobro prošla u Americi. To je veoma perspektivno tržište i te porodične farme su velike. Tamo su popularne aukcije, koje su skupe i nisu efikasne. Naš sistem može da zaobiđe sve nepotrebne korake.
Integracija softvera u poljoprivredi
U poljoprivredi će sve više biti menadžment sistema koji će “nadamo se” poljoprivrednici koristiti.
– Mi želimo, ukoliko se stvori dovoljna zainteresovanost, da otvorimo naš sistem i omogućimo takvim sistemima integraciju sa našom platformom i na taj način bi direktno omogućili farmerima da plasiraju svoju robu, u ovom slučaju životinje, na tržište putem takvih sistema.
ekapija