Prerada otpadnih jestivih ulja, koja bi svakako u suprotnom završila u slivnicima i rekama, ima brojne benefite, među kojima je i to što se na taj način smanjuje proizvodnja štetnih fosilnih goriva
Otpadno jestivo ulje i mast iz domaćinstava, ugostiteljskih objekata i industrija, moguće je iskoristiti za proizvodnju biodizela, razgradivog, netoksičnog, nemineralnog goriva, koje ne redukuje štetne gasove koji stvaraju efekat staklene bašte.
Sakupljanje otpadnih jestivih ulja u Srbiji, zastupljenije je u ugostiteljskim objektima, menzama, hotelima i industriji, nego u domaćinstvima, navode u jednom novosadskom preduzeću za tu delatnost. Ulje prikupljeno u specijalnu ambalažu mehanički se filtrira, a nakon toga isporučuje prerađivačima u Evropsku uniju, gde se od njega stvara biodizel. Da bi ta praksa zaživela u većoj meri u domaćinstvima, potrebno je vreme i volja svih učesnika u ekološkom krugu, objašnjava naš sagovornik.
“U sferi komunalnog otpada mi nemamo odvajanje otpada, sortiranje u domaćinstvu, što bi bio početak razvijanja neke svesti i navika. Praktički, to je samo navika, i da to bude urađeno na neki način na mesto da imaju gde to odlagati, posebno staklo, plastiku, komunalni otpad, pa onda i otpadno jestivo ulje, kada to bude, verovatno će se i ljudi navići na to”, kaže direktor firme za sakupljanje i preradu otpadnih jestivih ulja i masti, Dejan Čavić.
Prerada otpadnih jestivih ulja, koja bi svakako u suprotnom završila u slivnicima i rekama, ima brojne benefite, među kojima je i to što se na taj način smanjuje proizvodnja štetnih fosilnih goriva, navode na Prirodno-matematičkom fakultetu.
“Fosilna goriva su se počela intenzivno koristiti u 20-tom veku i predstavljaju veliki problem zato što dolazi do emisije gasova staklene bašte, do globalnog zagrevanja, dolazi do emisije sumpor-dioksida i pojave kiselih kiša, dolazi do emisije čestica, tako da treba smanjiti ta goriva i zameniti. Proizvodnja biodizela je jedan od načina,” kaže prof. Srđan Rončević sa Departman za hemiju, biohemiju i zaštitu životne sredine, prirodno-matematički fakultet
Prema istraživanjima, dizel motori sa pogonom na biodizel imaju za oko 40 odsto manju emisiju čestica i dima, međutim, njegova toplotna moć je niža od moći dizel goriva, što ima za posledicu smanjenje snage motora. Uprkos tome, oko 80 odsto biogoriva, koji se upotrebi u zemljama Evropske unije, čini biodizel.