Nevolje fabrike šećera “Crvenka” pred početak kampanje repe. Kamiondžije su nezadovoljne što je šećerana formirala cenu prevoza repe na nosivost od 35 tona, iako je po zakonu dozvoljeno da se tovari od 25 do 27 tona
Pred sam početak nove kampanje prerade slatkog korena, najavljene za 1. septembar, fabrika šećera “Crvenka” suočila se sa odbijanjem prevoznika da dovoze sirovinu po cenama transporta nižim od prošlogodišnjih za čitavih 18 odsto.
Kamiondžije su nezadovoljne što je šećerana formirala cenu prevoza repe na nosivost od 35 tona, iako je po zakonu dozvoljeno da se tovari od 25 do 27 tona. Vozači teretnjaka ističu da ih crvenačka fabrika primorava na pretovar svojih dampera i šlepera, jer u suprotnom ne bi imali zaradu.
Šećerani je dostavljen spisak 37 nezadovoljnih prevoznika, sa ukupno 68 kamiona koji stoje, iako bi već trebalo da dovoze repu u krug “Crvenke”. A, rukovodstvu fabrike su uputili zahtev da se cenovnik koriguje na maksimalnu bruto nosivost od 42.000 kilograma, kako je i zakonom određeno, i da se pretovarenim kamionima obračunava samo dopuštena masa tereta.
– Nas teraju da natovarimo 34 ili 35 tona slatkog korena da bi šećerana dobila više robe, ali za iste pare – otkriva kalkulaciju jedan od dugogodišnjih stalnih prevoznika, koji radi za “Crvenku”.
Velike kazne za vozilo pretovareno repom
Drugi kolega, pak, upozorava na velike kazne, ukoliko policija na drumu utvrdi da je vozilo s repom pretovareno mimo propisa.
– Najveću globu, i do milion dinara, trebalo bi da plati šećerana, a posebne novčane kazne su za vlasnike kamiona, kao i za šofere. Crvenačka fabrika, s jedne strane, podstiče pretovar, a s druge želi da izbegne penale, pa je u ugovoru s prevoznicima naznačila da kazne za preopterećenje kamiona plaćaju isključivo njihovi vlasnici – revoltiran je jedan od vlasnika transportne firme.
Prevoznici, koji više od decenije sarađuju sa šećeranom “Crvenka”, naglašavaju da je cena prevoza repe godinama sistematski obarana, a da je sad pala ispod svakog nivoa. Fabrika je angažovala profesora Saobraćajnog fakulteta da pronađe formulu, kojom će troškove prevoza svesti na minimum.
– Neverovatno je da je ovaj stručnjak našao “rešenje” u pretovaru, koji uništava puteve i ugrožava bezbednost i nas kamiondžija. Posebno je opasno što 1. septembra, kad počinje nova kampanja prerade repe, kreću i deca u školu. Šećerana je u sastavu grčke kompanije “Helenik šugar”, a u toj zemlji, pouzdano znamo, strogo vode računa da nijedan kamion ne bude pretovaren – ističe jedan od kamiondžija.
Iz cele Srbije
Šećerana “Crvenka” je javnom nabavkom iskazala potrebu za 65 dampera, 25 standardnih kamiona i 20 solo-kamiona za prevoz repe, od 20. avgusta do kraja decembra, u dnevnom obimu od 7.000 do 8.000 tona.
Prijave su dostavili prevoznici iz cele Srbije, koji ističu da su tri meseca ranije pripremali svoja vozila za kampanju. Merodavni u crvenačkoj fabrici nisu bili dostupni za komentare o protestu kamiondžija, koji su najavili da će podršku zatražiti od nadležnih republičkih organa.