Na jugu Srbije postoje dobri preduslovi za proizvodnju organskog voća i povrća. Za njihovu preradu i formiranje brendova namenjenih velikim lancima marketa ili inostranstvu preduslov je pomoć države, edukacija i udruživanje proizvođača, poručuju učesnici vebinara “Domaći proizvodi: i kvalitet i tržište?!” koji je organizovao EU info kutak iz Niša
Selo Donja Lokošnica u okolini Leskovca poznato je po proizvodnji mlevene paprike čije je seme staro šest vekova i koja je veoma cenjena. Ipak, proizvođači je nisu brendirali, već je u džakovima prodaju kompaniji koja je pakuje pod svojim imenom. To kao primer neiskorišćene prilike da se proizvod brendira navodi Dejan Mitić iz Prve poljoprivredno socijalne zadruge u Kamenici .
Mitić kaže da na jugu Srbije ima 210 zadruga ili sličnih oblika organizovanja u poljoprivredi, ali i u drugim oblastima. On naglašava da je težak put do maloprodajnog tržišta, ali da je ulaganje u habove vrlo isplativo.
Dodaje kako mora da se unapredi prerada, podrška proizvođačima, kao i da se uvede deklarisanje proizvoda.
Upravo je brendiranje ono što im je potrebno, naglašava Milan Petković, vlasnik firme Black Grass Vlasotince i idejni tvorac sajta zimnica.rs.
Prema njegim rečima potrebne su i državne subvencije, jednostavnija procedura za njihovu dodelu, edukacija proizvođača.
Sa druge strane, dodaje da neki proizvođači decenijama boluju od jednih te istih problema: ne poštuju dogovore sa otkupljivačima, ne poboljšavaju uslove proizvodnje i prerade.
Predstavnik startap kompanije Fabrika dobre hrane i nevladine organizacije Eneca Milivoje Jovanović, kaže da na jugu Srbije nedostaju kapaciteti za preradu. “Prerađivački kapaciteti nisu dovoljni, malo njih ispunjava standarde kvaliteta i bezbednosti”, kaže Jovanović.
Napominje da za sredstva koja dodeljuje EU prijava nije komplikovana kada proizvođač dobro zna za šta se prijavljuje.
“Stalno se menja tehnologija, svako može da proizvede, ali ne može svako da proda. U prehrambenoj industriji mora da bude lepo pakovanje, poznat brend, ljudi to kupuju, to donosi i veću cenu”, naglašava Jovanović.
Dodaje da je cilj formiranja Fabrike dobre hrane zaštita proizvoda, kao i dodela robne marke proizvođačima. Brend, kvalitet, cena i tradicija, to je redosled koji treba ispoštovati, objašnjava predstavnik Enece.