Najveći ograničavajući faktor za razvoj domaćeg tržišta organske hrane je neznanje, jer kada kupac vidi da piše organsko, nema puno informaciju šta to tačno znači
Proizvođači organske hrane mogu dobiti subvencije za trošak sertifikacije do 500.000 dinara u vidu refundiranja sredstava, a u planu je da se u narednom periodu ta subvencija poveća na milion dinara, kaže šef Odseka za deklarisanje hrane, šeme kvaliteta i organsku proizvodnju Ministartsva poljoprivrede Branislav Raketić.
On dodaje da je dupliranje subvencije važno zbog podsticanja izvoza naših organskih proizvoda. Imamo dosta proizvođača koji imaju veliki broj kooperanata, između 300 i 400, a troškovi sertifikacije su veliki, napomenuo je on.
Kaže da se domaćim proizvođačima organske hrane pomaže na razne načine, kao i u zemljama EU, kako bi bili konkurentni na tržištu. ”Imamo pomoć od 26.000 dinara po hektaru. Stočari koji se bave organskim uzgojem stoke imaju olakšice u sistemu ‘’krava-tele’’ čak i do 55.000 dinara”, ukazao je on.
Podseća da su proizvodi dobijeni po organskim metodama dosta skuplji u odnosu na komercijalne proizvode. Raketić smatra da bi trebalo više ulagati u organsko stočarstvo, ali i raditi na jačanju domaćeg tržišta organskih proizvoda. ”Nije suština da pomognemo samo sa aspekta subvencija, već da proizvođači mleka, mlečnih proizvoda, mesa i drugi mogu svoje poizvode da plasiraju u maloprodajnim lancima”, objašnjava on.
Najavljuje projekat sa FAO, koji će proizvođačima organskog stočarstva obezbediti plasman njihovih proizvoda. U Srbiji ima oko 3.600 grla stoke organskog porekla, kaže Raketić, odgovarajući na pitanje da li na tržištu ima dovoljno organskog mesa. To sada pokriva potrebe potrošača.
Prema njegovim rečima, najveći ograničavajući faktor za razvoj domaćeg tržišta je neznanje, jer kada kupac vidi da piše organsko, nema puno informaciju šta to tačno znači. ”Moraćemo da napravimo promociju, sa medijima i trgovinskim lancima, kako bi organsku proizvodnju približili potrošačima”, dodaje.
Kada je reč o označavanju organske hrane, skreće pažnju da se, pre svega, moraju poštovati bazni propisi, o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, tako da svi obavezni elementi moraju biti na proizvodu. Dodaje da je na takvoj vrsti hrane obavezan logo za organski proizvod, koji je propisan, a u istom vidnom polju treba da stoji kod kontrolne organizacije. Takvi proizvodi su vidljiviji na policama i potrošaci ih lako mogu uočiti.