Nakon što je ”afera mleko“ u Srbiji okončana vraćanjem dozvoljenih količina aflatoksina na viši nivo, prodaja i potrošnja mleka je skočila u odnosu na period kada je ta namirnica bila u žiži interesovanja javnosti.
Iako je prodaja poboljšana, ona još uvek nije dostigla onaj nivo koji je postojao pre nego što se pojavilo mleko sa većim količinama aflatoksina od propisanih.
– Veoma je teško da se izračuna za koliko je poboljšana prodaja. Ono što je pak izvesno je to da je do nje došlo, ali da još uvek nije dostignut nekadašnji nivo. Drugi razlog zbog čega je veoma teško odrediti u kojoj meri je povećana potrošnja mleka je taj što je ona i pre „afere mleka“ bila smanjena, tako da je sada gotovo nemoguće odrediti koji procenat otpada na one potrošače koji su prestali da kupuju mleko zbog povećane količine aflatoksina a koji na one koji su mleko prestali da kupuju zbog pada kupovne moći – objašnjava za Danas Slobodan Petrović, generalni direktor Denjub fuds grupe.
Trend porasta prodaje mleka beleži se i u maloprodaji. Naime, u Delez Srbija nam je rečeno da ga potrošači kupuju u većim količinama nego u vreme kada su izveštaji iz domaćih i svetskih laboratorija bili glavna medijska tema. Međutim i u Delezu potvrđuju da prodaja još uvek nije na onom nivou na kome je bila u vreme pre „afere mleko“.
– Za vreme afere prodaja mleka je pala za 30 odsto a jogurta za 15 odsto. Cela mlečna kategorija je pala za 20 odsto. Sada se situacija stabilizovala i pad mlečne kategorije iznosi oko pet odsto – kažu u Delezu.
Ljubiša Jovanović, predsednik Udruženja proizvođača mleka Srbije i direktor „BD agro“ iz Dobanovaca ističe da je situacija kada je reč o proizvođačima sirovog mleka bila loša i pre aktuelizovanja afere sa aflatoksinima.
– Nama je povećana količina aflatoksina u mleku bio samo dodatni problem u svakodnevnom funkcionisanju. On je rešen na taj način što je podignut dozvoljeni nivo aflatoksina. Ta odluka je jednostavno bila jedino moguće rešenje da se izađe iz pat pozicije. Naravno i ja spadam u one koji smatraju da Srbija mora što pre da dostigne standarde razvijenih evropskih zemalja, međutim pokazalo se da je nemoguće uraditi tako nešto preko noći – kaže Jovanović.
On dodaje da su proizvođači sirovog mleka bili u veoma teškoj situaciji i pre svega toga. Doskoro su, kaže, bili lišeni bilo kakvih subvencija i drugih podsticajnih mera što je jedan broj prerađivača mleka u Srbiji prisililo da prestanu da se bave tim biznisom, pa tu leži i osnovni razlog zbog čega proizvodnja nije veća. On ističe i da članice Udruženja proizvođača mleka Srbije dnevno isporuče 400.000 sirovog mleka i da se ta količina nije povećala u odnosu na period kada je „afera mleko“ bila aktuelna.
Danas.