Za Udruženjem vinara koji su napravili jedinstveno vino regije ”Šumadijsku ružicu” krenuli su i proizvođači rakije iz Šumadije koji su se okupili oko iste ideje, kako bi u svojim destilerijama proizvodili jedinstvenu šljivovicu.
“Put za dobijanje zaštite geografskog porekla je isti i za vino i za rakiju i za svaki drugi proizvod. Mi moramo prvo da zaštitimo ime regije pa onda da idemo ka tome da napravimo jedinstvenu šljivovicu. Ovo je jedan region koji dosta proizvodi šljivu i koji ima dugu tradiciju u proizvodnji rakije. Imamo puno malih porodičnih destilerija koje su nastavile da rade tradicionalne proizvode sa savremenom tehnologijom”, kaže Goran Miailović, predsednik udruženja “Šumadijska rakija”.
“Moje mišljenje je da Srbija treba da propagira sve voćne rakije ali da na prvom mestu bude rakija šljivovica jer je to nešto što pripada i našoj tradiciji. Ovaj projekat i ima za cilj da svi nastupimo udruženi na novim tržištima. U Srbiji ima veliki broj novih destilerija i one se svaka za sebe probijaju na tržište, ali naravno da je lakše zajednički plasirati proizvod na različita evropska i svetska tržišta. Rakija od šljive spada u najbolja žestoka pića na svetu, odmah posle konjaka, a znatno je ispred viskija ili nekih drugih pića koja su znatno lošijeg kvaliteta nego naša šljivovica”, kaže Vidosav Todosijević, tehnolog destilerije “Čolić”.
Zaštita geografskog porekla
Zaštita geografskog porekla podrazumeva i proizvod visokog kvaliteta. Uz sve to ide i pozicioniranje Šumadije kao regije koja bi mogla da postane prepoznatljiva upravo po ovom proizvodu. Ono što nedostaje upravo je i legalni tok prodaje ovog žestokog pića.
“Kada kažemo Šumadija uglavnom prvo pomislimo na šljivu i šljivovicu. Međutim i tu postoje brojni izazovi. Postoji neka procena da se u Šumadiji godišnje proizvede oko sedam miliona litara rakije. Skoro svako domaćinstvo ima neku sopstvenu malu proizvodnju rakije. Međutim svega 20 odsto od čitave te količine ide kroz legalne tokove i proizvodi se od strane registrovanih privrednih subjekata. Mi između ostalog želimo da se bavimo i ovom oblašću tako da imamo i brendiranje šumadijske šljivovice ali i vraćanje proizvođača u legalne tokove”, kaže Nenad Popović, direktor Regionalne agencije za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja.
Projekat Regionalne agencije za ekonomski razvoj Šumadije i Pomoravlja podrazumeva osnaživanje proizvođača kroz stvaranje jedinstvenog proizvoda. Vinari su već napravili vino regije a očekuje se da će tim koracima uskoro krenuti i proizvođači rakije iz Šumadije.

