Traktori iz Srbije, napravljeni u saradnji s najvećim kineskim proizvođačem YTO, spremni su za Evropu. Krenuće iz pogona novosadske kompanije ”Agrovojvodina-mehanizacija”, gde se uveliko proizvode, a prvi ugovor s kupcima iz zemalja EU trebalo bi da bude sklopljen na jesen. Očekuje se da će iz pogona u Novom Sadu na tržište EU godišnje ići oko 500 traktora .
Naime, ”Agrovojvodina-mehanizacija” dobila je od evropskih setrifikacionih kuća zeleno svetlo za izvoz, što znači da je uspela da za svoje proizvode – traktore YTO, dobije sve potrebne sertifikate, odnosno potvrdu da te mašine zadovoljavaju uslove najzahtevnijeg svetskog tržišta.
Reč je o traktorima proizvedenim po licenci čuvenog ”Fijat-agri”, a kineski partner prepustio je našim stručnjacima izradu i usklađivanje s evropskim standardima.
”Kapacitet našeg pogona je trenutno oko 1.000 traktora godišnje. Spremamo se za novosadski poljoprivredni sajam ali i za najveći evropski, pa i svetski sajam mehanizacije u Hanoveru, gde nas je pozvala Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza SIEPA. To će biti na jesen, a potom očekujemo izvoz od 300 do 500 traktora u narednoj godini. U Evropsku uniju ići će naši traktori od 40 i 50 konjskih snaga (YTO-404 i YTO-504), a za nemačko i poljsko tržište pripremili smo i mašine za komunalne radove“, kaže zamenik direktora ”Agrovojvodine-mehanizacije” Mirko Kalkan, dodajući da se ipak najveći izvoz očekuje u regionu
Podsećajući na to da je montaža traktora u saradnji s YTO-om počela 2010. godine s ciljem da se te mašine harmonizuju sa standardima EU, on kaže da je, uz dobre rezultate na domaćem tržištu, najznačajnije to što je ”Agrovojvodina-mehanizacija” dobila sertifikat instituta za saobraćaj iz Praga, odnosno evropsku homologaciju.
”Krenuli smo od nule, kineski stručnjaci su nam pomogli kada je o tehnologiji reč, da bismo došli do traktora po evropskim standardima, koji je znatno jeftiniji od onih u Evropi a po kvalitetu ne zaostaje. Svesni smo toga da u EU nema carinske zaštite, da je jedina zaštita standard kvaliteta pa na tu kartu igramo. Evropska homologacija prodaje traktore bez carinske barijere”, napominje Kalkan, uz podsećanje na to da je, od kada je počela saradnja s YTO-om, iz novosadskog pogona izašlo oko 1.700 traktora te da nijedan nije vraćen, a mnogi su prevalili i 14.000 radnih sati bez remonta.
Inače, pri dobijanju evropskih sertifikata, ”Agrovojvodini-mehanizacija” pomogao je Departman za poljoprivrednu tehniku Poljoprivrednog fakulteta u Novom Sadu. Pomenimo i da većina komponenti u YTO traktorima nisu kineske već mahom evropske, a pet-šest proizvođača mašinskih delova iz Srbije takođe učestvuje u stvaranju tih mašina.
Dnevnik