Zbog žestoke kritike javnosti jer su papreno prodavali odreske od karfiola, britanski lanac „Marks i Spenser” povukao ove proizvode iz prodaje
Lanac supermarketa „Marks i Spenser” u Velikoj Britaniji povukao je sve zalihe „odreska od karfiola” iz svojih prodavnica nakon žestoke kritike javnosti, preneo je „Indipendent”. Britanci su pokrenuli kampanju za sklanjanje sa polica ovog proizvoda pošto su korisnici društvenih mreža u revoltu objavljivali fotografije izuzetno skupih komada karfiola, zapakovanih u plastične kese.
„Marks i Spenser” je dve tanke šnite karfiola, prelivene biljnim sosom, prodavao po višoj ceni, a kupci su se takođe bunili zbog bespotrebne ambalaže kojom se zagađuje okolina.
Cena proizvoda iznosila je dve funte (2,25 evra), dok prosečna cena cele glavice karfiola iznosi manje od jedne funte (1,13 evra). I dok su sa svih strana pljuštale osude potrošača, trgovac se pravdao time da karfiola više nema na policama, ali ne zbog pritiska, nego zato što je prodat, kao i da su se trudili da kupcima ponude kvalitetan i zdrav obrok, ali da su „očigledno pogrešili”. Suština je da su kupci naterali trgovca da vrati u prodaju karfiol zamotan u njegovo lišće.
Bi-Bi-Si je baveći se ovom temom preneo niz sličnih primera na koji način trgovci pokušavaju da ostvare dodatne profite, potcenjujući moć kupaca, posebno u vreme interneta kada se ovakve priče neverovatno brzo šire. Oni ističu primer jednog kanadskog trgovca koji je nudio prepolovljen ili potpuno oljušten avokado po ceni od četiri kanadska dolara. Kupce je, osim cene, iznerviralo i to što je trgovac kriške avokada prodavao zapakovane u najlon kese, iako smatraju da ovaj plod ima savršenu koru.
Zanimljivo je bilo pratiti komentare čitalaca na ovu vest na britanskim i domaćim portalima. I dok Britanci ozbiljno pristupaju ovakvim ispadima trgovaca i organizuju se kako bi ih kaznili, kod nas to nije slučaj i ovakav problem se uglavnom banalizuje. Mada bi i domaći potrošači imali mnogo razloga da se odluče za isti potez.
Flašica vode – pola evra, kubik – 10 centi
„Prodaju nam pola litra vode u flašici za pola evra, a kubik sa česme je 10 centi”, „kada bismo i mi bili ovako organizovani i dosledni, bilo bi nam bolje”, neki su od komentara ovdašnjih čitalaca na portalima. Jer, ako se podsetimo, i u našim radnjama uveliko se odomaćio ovakav trend, pa trgovci često prodaju šaku upakovanih malina po ceni kilograma. Iseckano voće od 100 grama zna da dostigne i cenu kilograma najskupljeg, što je previše čak i kada se ukalkuliše trud i trošak trgovca. Pitanje je svakako svesti potrošača, ali i nivoa na kome se nalazi tržište. Jedan od komentatora na ovu informaciju osvrnuo se i na društvenu odgovornost i zaštitu životne sredine o kojoj se kod nas malo govori. U Velikoj Britaniji tako svako domaćinstvo reciklira otpad i nose platnene kese ili cegere u radnju, većina odeće se odlaže u kontejnere i šalje humanitarnim organizacijama. Kod nas svaki kupac dnevno iz radnje ponese tuce besplatnih kesa. I tako svaki dan.
– Od pre nedelju dana svi (ne turisti) nose i svoju čašu ili termos u „Starbaks” pa je koriste umesto kartonskih. U tom slučaju kompanije čak i do 50 penija snize cenu kafe. To se zove društvena odgovornost i vlade i kompanija i građana. Setite se ovog komentara danas kad vam natrpaju 10 kesa u prodavnici ili kad kartonsku ambalažu bacite u kantu. I posle se svi čude deponijama u Srbiji – piše jedan od komentatora.
Za neke je, međutim, najveća vest to što je karfiol u Britaniji jeftiniji nego u srpskim supermarketima, gde košta i do 300 dinara.