Trgovinski lanci u Srbiji godinama otkupljuju proizvode iz plastenika domaćih proizvođača, a mnogi od njih u uslovima kad su zatvorene pijace traže načine sa Ministarstvom poljoprivrede i lokalnim vlastima da povećaju otkup domaćeg povrća
U Lidlovoj pijaci nalazi se povrće i voće od 35 domaćih dobavljača voća i povrća. Kako ocenjuju u kompaniji, uprkos pandemiji nema izazova u snabdevanju. Sa ministarstvom poljoprivrede proveravamo na koji način je moguće da u novim okolnostima proširimo otkup iz plastenika iz domaćinstava širom Srbije, navode u Lidlu.
Delez Srbija direktno sarađuje sa više od 50 lokalnih dobavljača širom zemlje. Iz ovog lanca poručuju da tradicionalno otkupljuju mlado plasteničko povrće, a sa otkupom počinju od početka sezone domaće proizvodnje. “Sa domaćim proizvođačima imamo dugoročnu saradnju u okviru koje se godinu dana unapred dogovara plasman u našim prodavnicama. Zatvaranje zelenih pijaca dodatno je povećalo potražnju, a u našim prodavnicama prednost se daje uvek domaćim proizvođačima”, navode u Delezeu.
Ističu da su ograničili uvoz povrća i voća u želji da što više domaćih proizvođača sa juga, ali i drugih krajeva Srbije, u vreme vanrednog stanja plasira svoje proizvode na rafove.
Da bi jedan proizvođač postao dobavljač Delezea neophodno je da ispuni kriterijume koji pokazuju sledljivost, socijalnu usaglašenost i bezbednost i kvalitet proizvoda. Osim toga, neophodno je da ima i mogućnost plasmana dovoljnih količina proizvoda, kao i da ispuni logističke standarde.
Na pitanje šta su izazovi u dopremanju robe, kažu da za sada izazov vide samo u dozvolama potrebnim da bi se organizovala priprema robe.
Aleksandar Janićijević, rukovodilac kategorije voća i povrća u METRO Cash & Carry Srbija, ističe da se opremanje robe i dalje vrši neometano, i roba se kao i do sada, isporučuje na centralnu platformu ili direktno u METRO distributivne centre, po unapred dogovorenoj dinamici. Kompanija je uvek otvorena za saradnju sa lokalnim proizvođačima. Takođe, svim partnerima pružaju mogućnost da plasiraju proizvode i kroz robne marke METRO Chef i Aro.
Prema rečima Janićijevića, Metro dugi niz godina sarađuje sa velikim brojem domaćih proizvođača, kako velikih tako i onih malih, koji distributivnim centrima plasiraju svoje proizvode iz plastenika. Za manje proizvođače je benefit to što mogu da isporučuju svoje proizvode direktno u regionalne distributivne centre i plasiraju proizvode u regionu u kojem im to odgovara, i na taj način smanje logističke troškove.
U Univerexportu kažu za Novu ekonomiju da godinama sarađuju sa domaćim povrtatima, sa nekima duže od decenije, i da povrće na rafove stiže iz vojvođanskih mesta koja se mahom nalaze u blizini Novog Sada, kao što su Gložan, Čelarevo, Kulpin, Begeč, Mol.
Kako navode, distributivni centar kompanije i centralni magacin voća i povrća su na obodu Novog Sada, pa se najpre ostvaruje saradnja sa poljoprivrednicima čija imanja su blizu, zbog dnevnih isporuka i eventualnih dopuna tokom dana.
Uslov blizine nije nužan, ali je za sveže povrće blizina od velike važnosti zbog svežine. Na primer, paradajz i krastavac se beru ujutru na polju, a već u 12h mogu biti u magacinu odakle odmah kreće isporuka ka radnjama, kažu u ovom domaćem lancu.
“Mali proizvođači od kojih uzimamo robu najčešće imaju dva problema: kontinuitet i kvalitet – što smo u više navrata uspevali da prevaziđemo pravljenjem otkupnih mesta u samim radnjama ili udruživanjem malih proizvođača”, kažu u Univerexportu. Sa druge strane, broj proizvođača koji mogu ispuniti uslove koji su potrebni jednom velikom trgovinskom lancu koji ima preko 150 radnji, nije velik, ali je fokus kompanije vec godinama upravo na saradnji sa domaćim proizvodjačima i gazdinstvima.
DIS takođe tradicionalno otkupljuje plasteničke proizvode iz Srbije.Otkup se vrši kako od proizvođača koji se nalaze u širem okruženju kompanije tako i sa teritorije cele Srbije. U Disu ističu da za sada nemaju problema u dopremanju.