Kućni budžeti za kupovinu hrane u Srbiji sve su „tanji“. To potvrđuje i drastičan pad prometa u trgovinama, koji je u januaru ove godine u odnosu na prethodni mesec, manji za čak 23,1 odsto, a u odnosu na prosek 2013. godine, pad je 15,7 odsto.
I trgovci tvrde da su im kase sve praznije. Pad prometa direktna je posledica veće nezaposlenosti i pada proizvodnje i izvoza domaće privrede. Prodaja je smanjena gotovo u svim robnim grupama, kod trajnih potrošnih dobara, kućnih aparata i nameštaja za 26,6 odsto, pića i duvana za 23,3 odsto, motornih goriva 18,2 odsto…
Pad prometa je evidentan, prosečan račun je u Srbiji sa 500 dinara, koliko je iznosio 2008, ove godine pao na oko 360. Istovremeno, proređene su kupovine, tako da ova brojka ne znači, da se svakog dana ide u prodavnicu, jer dok plate sve račune, jako malo novca porodicama ostaje na raspolaganju.
– Radi se o istanjenom kućnom budžetu naročito posle prolaska pretpraznične groznice, uobičajene za početak godine – kaže za „Novosti“ Saša Đogović, saradnik IZIT-a. – Tek od ovog meseca, kada se otkloni uticaj sezone, imaćemo realnije okvire prometa, koji svakako neće ukazivati na oporavak prometa, jer ne postoje nikakvi signali koji bi upućivali na oživljavanje standarda stanovništva, poput visine zarada i penzija.
Koliko je alarmantna slika našeg standarda, najbolje ilustruje podatak da se prodavci obraduju tek kada najstariji sugrađani dobiju svoja primanja. Tada, kako ukazuju, poraste i prodaja mesa, ulja, prerade, sokova, brašna… To je posebno primetno u dane kada na račune „legne“ drugi deo penzija.
– Najstariji sugrađani najveća su potrošačka grupa u Srbiji, istina je da su penzije niske, ali su redovne i predstavljaju izvor za preživljavanje skoro polovine stanovništva, jer je nezaposlenost neodrživo visoka, primanja znatnog dela zaposlenih neredovna – kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. – Penzije su u Srbiji osnovni izvor potrošnje, koja se fizički smanjuje, i stalno se prilagođava nižem nivou kvaliteta.
I ekonomisti ukazuju da je slaba kupovna moć glavni razlog zbog kojeg je promet u trgovinama Srbije u višegodišnjem padu. Trend koji je započeo s krizom krajem 2008. godine i dalje se nastavlja. Osim što se smanjuje obim kupovine, ona se svodi na krajnje neophodne namirnice.
Novosti